کد مطلب: ۱۰۰۱۳
تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۶

راهکارهای شهسواری برای نویسندگی

صادق وفایی

مهر: کتاب «حرکت در مه» (چگونه مثل یک نویسنده فکر کنیم) نوشته محمدحسن شهسواری به تازگی توسط نشر چشمه منتشر و راهی بازار نشر شده است. این کتاب، نودمین عنوان مجموعه «درباره ادبیات» است که توسط این ناشر چاپ می‌شود.

شهسواری ابتدای کتاب، در معرفی آن می نویسد: این کتاب و سایر کتاب‌های آموزشی ممکن است به درد کسانی بخورند که یقین دارند نابغه نیستند، اما در عطش آفرینش اثری نبوغ آمیز می سوزند. در فصل سوم از بخش اول کتاب، نگاهم را از نابغه و اثر نبوغ آمیز در رمان نویسی شرح داده ام. این درست است که نشان دادن دنیای ناشناخته ممکن نیست، اما سفر برای کشف آن نیازمند انبوهی وسایل و پیش نیازها و توشه است، که احتمالا کسانی هستند که می توانند روش رسیدن به آن وسایل را آموزش بدهند، یا چه بسا آن وسایل را در اختیار ما بگذارند.

او همچنین می گوید: در تالیف این کتاب، تقریبا از همه متخصصان ایرانی و خارجی در این زمینه، از ارسطو تا رابرت مک کی و از جمال میرصادقی تا دیگران، بسیار استفاده کرده‌ام. هرجا که مفهوم یا تعریفی به طور مستقیم آمده، در خود متن یا در پانویس به آن اشاره کرده‌ام؛ با این همه موجب خنده رندان خواهم بود اگر گمان کنم که تعاریفی جامع و مانع از مفاهیمی ارائه می دهم که نزدیک به دو هزار و پانصد سال است بزرگ ترین مغزهای جهان درباره معنای دقیق آن‌ها به اجماع نرسیده اند.

«حرکت در مه»، ۳ بخش اصلی دارد؛ توشه سفر، سفر و سفر درونی (نوشتن با قلب).

بخش اول کتاب، ۸ فصل دارد که به ترتیب عبارت اند از: آشنایی با چند واژه اصلی درام، ژانر و سفر پی‌رنگ، خودتان را اندکی دقیق‌تر بشناسید، تغییر، تغییر و باز هم تغییر، کلمه ناموس نویسنده است، فصل بندی در رمان، اصول چهارگانه ریتم و تمپو در رمان، نشان دادن و گفتن.

تقسیم‌بندی مطالب بخش دوم هم با مرحله همراه است. به این ترتیب بخش دوم کتاب، ۷ مرحله را شامل می‌شود که به ترتیب عبارت اند از: مرحله اول: شناخت اولیه شخصیت، مرحله دوم: شناخت طبع شخصیت، مرحله سوم: شناخت تیپ شخصیتی مایرز ـ بریگز، مرحله چهارم: شناخت کهن الگوی شخصیت، مرحله پنجم: داستان عشق، مرحله ششم: به دست آوردن خلاصه‌ای حداکثر سیصد کلمه‌ای، مرحله هفتم: به دست آوردن خلاصه‌ای حداقل سه هزار کلمه‌ای.

بخش سوم کتاب هم، «سفر درونی(نوشتن با قلب)» است که مطالبی درباره نظریات ناظر به نوشتن با قلب و راه‌های کسب توانایی احضار جهان خیال را در بر می‌گیرد.

 

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST