کد مطلب: ۱۰۱۱۱
تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۶

راهنمایی برای اندیشه‌ورزان

فرهنگ نشر نو با همکاری نشر آسیم به تازگی مجموعه راهنمای اندیشه‌ورزان را در چهار جلد منتشر کرده است. ریچارد پل ولیندا الدر نویسنده مجموعه و مهدی خسروانی آنها را ترجمه و بازنویسی کرده است.

در مقدمه هر جلد آمده است: «مجموعه راهنمای اندیشه‌ورزان براساس مفهوم و ابزارهای تفکر نقادانه نوشته شده است. تفکر نقادانه دانشی است با هدف افزایش توانایی ما در اندیشیدن، استدلال و نقد کردن. اما تفکر نقادانه چه فرقی با دانش‌های دیگر دارد؟ تمرکز بیشتر دانش‌ها بر اصلاح یا ارتقای اندیشه‌های ماست اما تفکر نقادانه این‌گونه نیست. تفکر نقادانه بیش از آنکه به اندیشه‌ها بپردازد به اندیشیدن می‌پردازد و سعی می‌کند کیفیت اندیشیدن ما را ارتقا ببخشد.»

جلد اول این مجموعه «مفهوم‌ها و ابزارهای تفکر نقادانه» شامل مفهوم و ابزارهای تفکر نقادانه از دیدگاه ریچارد پل است و این مفهوم‌ها و ابزارها را به صورت فشرده بیان می‌کند. این جلد برای استادان و دانشجویان بسیار سودمند است. از این جهت به کار استادان می‌آید که آنها می‌توانند از آن در طراحی برنامه‌های آموزشی، تکلیف‌های درسی و آزمون‌ها برای موضوع‌‌های مختلف استفاده کنند. دانشجویان نیز می‌توانند از آن برای ارتقای یادگیری خودشان در زمینه‌های مختلف بهره ببرند.

جلد دوم این مجموعه با عنوان « ماهیت و کارکردهای تفکر نقادانه و خلاقانه» به رابطه میان جنبه‌ی خلاقانه و جنبه‌ی نقادانه تفکر می‌پردازد و مشکلاتی که در فهم این دو وجود دارد. در کتاب آمده: «این بدفهمی تا حدود زیادی نتیجه تصویری است که رسانه‌های گروهی از اشخاص خلاق و نقاد عرضه می‌کنند. رسانه‌ها همواره شخص خلاق را شبیه یک دانشمند خل وضع نشان می‌دهند و در عوض شخص نقاد را به غلط شخصی صرفا ایرادگیر، شکاک و منفی‌نگر.»

جلد سوم با عنوان «مغالطه‌های پرکاربرد، ۴۴ ترفند کثیف برای برنده شدن در بحث‌ها» است. در کتاب آمده: «فریب بخشی از زندگی روزمره‌ی انسان‌هاست. ما فریب می‌دهیم و فریب می‌خوریم؛ راست را دروغ و دروغ را راست جلوه می‌دهیم. جالب اینجاست که خیلی وقت‌ها حتی خودمان را هم فریب می‌دهیم و حقیقت را برای خودمان هم واژگونه می‌کنیم. یکی از مهم‌ترین ابزارهای ما برای این خودفریبی و دیگر فریبی‌ها مغالطه است.»

درجلد چهارم این مجموعه با عنوان «چگونه سوگیری و تبلیغات را در رسانه‌ها تشخیص بدهیم» این‌گونه آمده است: «تقریبا همه رسانه‌های جهان مدعی‌اند که گزارش‌های خبری‌شان را  به صورت مستقل، بی‌طرفانه و محققانه تولید می‌کنند. مدعی‌اند که صرفا به گزارش و توصیف «واقعیت عینی» می‌پردازند و از هر گونه نتیجه‌گیری و قضاوت پرهیز می‌کنند. از سوی دیگر ادعا می‌کنند که رسانه‌های رقیب این واقعیت‌ها را به نحو توطئه‌آمیز تحریف کرده و به آن جهت می‌دهند. آیا این مدعی درست است؟»

 بهای جلد اول این مجموعه « مفهوم‌ها و ابزارهای تفکر نقادانه» ۸۰۰۰ تومان، جلد دوم «ماهیت و کارکردهای تفکر نقادانه و خلاقانه» ۹۰۰۰ تومان، جلد سوم «مغالطه‌های پرکاربرد، ۴۴ ترفند کثیف برای برنده شدن در بحث‌ها» ۱۳۰۰۰ تومان و جلد چهارم «چگونه سوگیری و تبلیغات را در رسانه‌ها تشخیص بدهیم» ۱۱۰۰۰  تومان است. هر چهار جلد هر در ۱۱۰۰ نسخه منتشر شده‌اند.

 

 

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST