کد مطلب: ۱۰۱۲۷
تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۶

نامزدهای مهم‌ترین جایزه ادبی ـ سیاسی را بشناسید

هنرآنلاین: جایزه ادبی جورج اورل که  به آثار ادبی/سیاسی که به نوعی پیش بینی شوم آینده سیاست است اختصاص دارد، نامزدهای نهایی خود را شناخت. «شهروند کلِم» اثر جان بیو، «هفت» نوشته روث دودلی ادواردز، «همه برای جنگ» نوشته تیم شیپمن، «داستان جزیره» نوشته جی دی تیلور، «و اکنون خورشید می‌درخشد» اثر آدریان تمپنی و «روزی دیگر در مرگِ آمریکا» اثر گری یانگ ۶ نامزد نهایی جایزه جورج اورل هستند.

این کتاب‌ها موضوعاتی همچون کنترل اسلحه، سیاست‌های جهانی، مسئله برکسیت و فاجعه هیلزبورو را موضوع اثر خود کردند. از میان معرفی شدگان جایزه ادبی ۲۰۱۷ جورج اورل برنده آن در ماه آتی برگزیده می‌شود. پاداش مالی این جایزه ۳۰۰۰ پوند است اما در اعتبار آن در محافل ادبی در فروش آثار این نویسندگان به شدت قابل توجه و تاثیر گذار است.

بیشتر شهرت  جورج اورول، نویسنده و شاعر انگلیسی،  به خاطر به دو رمان پادآرمان‌شهری‌اش «مزرعه حیوانات» و «هزارونهصدوهشتادوچهار» است که تحت کنترل درآمدن زندگی و حتی افکار مردم را در جهان آینده توصیف می‌کند. او در این کتاب مدل حکومتی اتوپیامحورانه (آرمان‌شهری) که در نیمه نخست سده بیستم بسیار محبوب بود را به چالش کشیده و نشان می‌دهد که چگونه بهشت ادعایی انقلاب‌های مردمی نهایتا به دوزخی ابدی و غیرقابل تحمل تبدیل می‌شود.

 در واقع هر دو کتاب مزرعه حیوانات و هزارونهصدوهشتادوچهار دارای یک محتوا و به‌ویژه در نقدِ مدلِ حکومتی کمونیستی است و تنها فرم دو کتاب متفاوت است. کتابِ نخست، غیرمستقیم‌تر و کتاب دوم که چهار سال پس از آغاز جنگ سرد چاپ شد، صریح‌تر سیستم‌های توتالیتر (تمامیت خواه) را به نقد می‌کشد.

 

 

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST