کد مطلب: ۱۰۱۶۰
تاریخ انتشار: چهارشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۶

برای پیشرفت زبان فارسی مانند سپهسالار کار کنید

سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی:

محمد تقی، در مراسم روز پاسداشت زبان فارسی و گرامیداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی در بنگلادش گفت: برای پیشرفت زبان و ادبیات فارسی در این سرزمین مانند سپهسالار کار کنید.

به گزارش اداره‌كل روابط عمومي و اطلاع‌رساني سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، روز پاسداشت زبان فارسی و گرامیداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی، با برگزاری سمیناري علمی از سوی بخش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه راجشاهی بنگلادش در تالار دینز کمپلکس اين دانشگاه، با حضور مسئولان بخش‌های مختلف دانشگاه و استادان و دانشجویان گروه فارسی گرامی داشته شد.

در این سمینار محمد تقی، ريیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه راجشاهی، محمد عطاء‌الله، ريیس گروه زبان و ادبیات فارسی اين دانشكده و شمیم ‌خان، کمال‌الدین و نورالهدی، استادان زبان فارسي، مقالات و سخنرانی خود را ارايه دادند.

اين مراسم با دكلمه اشعار فردوسی و اجراي نمایشنامه توسط دانشجويان زبان فارسي آغاز شد و در ادامه محمد عطاء‌الله، ريیس گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه راجشاهي با ايراد سخنراني خود، با بيان اينكه تنها 6 ماه از مستقل شدن گروه زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه راجشاهی می‌گذرد، گفت: در همین مدت کوتاه، با کمک و پیگیری‌های رایزن فرهنگی ايران، یک دوره دانش‌افزایی را با تدریس دو استاد ایرانی برگزار كرده‌ایم.

در ادامه محمد تقی، ريیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه راجشاهی هم با قدرداني از ارايه مقاله در اين همايش، گفت: اگرچه فقط ۶ ماه از عمر گروه زبان و ادبیات فارسی گذشته است؛ اما در این مدت کوتاه بخش فارسی یک دوره دانش‌افزایی را با موفقیت برگزار کرده است. امروز هم برگزاری این سمینار، توانایی گروه زبان و ادبیات فارسی را نشان می دهد.

وي ادامه داد: گروه فارسی دانشكده نشان داده که سرآمد همه گروه‌هاست.

محمد تقی افزود: با ورود اسلام به سرزمین پارس، در زبان و ادبیات فارسی پیشرفت جدیدی ایجاد شد. شعراي ايراني در پیروی و حمایت از دین اسلام شعر سرودند که در سراسر جهان مشهور شدند. مانند حافظ شیرازی، شیخ سعدی و مولانا جلال‌الدین رومی و غیره. در شبه قاره نیز اسلام توسط زبان فارسی وارد این شد.

وي ادامه داد: رابطه زندگی و فرهنگی ما با فارسی، یک رابطه ناگسستنی است؛ زيرا فارسی بیشتر از شش قرن زبان رسمی این شبه قاره بوده است. کتاب‌های دینی، آموزشی، فرهنگی، تاریخی، پزشکی و غیره به زبان فارسی نگاشته شده است. علمای دین وقتی در محافل مذهبی سخنرانی می‌کردند، اشعار فارسی را با آهنگ می‌خواندند، از این جهت، عموم مردم با فارسی رابطه قلبی و مذهبی دارند.

ريیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی در بخش ديگري از سخنانش خطاب به دانشجویان فارسی گفت: شما عزیزان برای پیشرفت زبان و ادبیات فارسی در این سرزمین مانند سپهسالار کار کنید. هر چه مشکلاتی که به وجود می‌آید آن را برطرف کنید و به جلو حرکت کنید. در اين صورت اطمینان دارم که شما موفق خواهید شد.

محمد شمیم خان، ديگر سخنران اين سمینار هم گفت: شاهنامه فردوسی، سند ملی ایران است. مردم بنگلادش نیز شاهنامه را با شوق و علاقه می‌خوانند.

وي افزود: ادبیات فارسی در بنگلادش خیلی معروف است و مردم با شعرای ایرانی به خوبی آشنا هستند. آنان فکر نمی‌کنند که این شعرا بنگلادشي نيستند.

محمد کمال‌الدین، از استادان فارسی دانشگاه راجشاهی هم در سخنراني خود اظهار كرد: فردوسی احیاگر زبان فارسی است. فردوسی زبان فارسی و تاریخ و تمدن ایران را جاودانه ساخت.

وي همچنين با بيان اينكه شاهنامه دارای داستان‌های پهلوانی، داستان‌های تاریخی و داستان‌های اساطیری است، گفت: شاهنامه فردوسی به بیش از ۳۰ زبان ترجمه شده است. شاهنامه در بنگلادش و در زبان و ادبیات فارسی جایگاه خاصی دارد.

محمد معزالاسلام، ريیس گروه تاریخ دانشگاه راجشاهی هم در سخنراني خود در اين همايش گفت: زبان فارسی در سایه اسلام پرورش یافته و شعرای این زبان در سراسر جهان مشهور شده‌اند. فارسی زبان عشق، فلسفه و دل است. از شیرینی این زبان مردم لذت می‌برند. موضوعات اشعار فارسی احساس درونی را برمی‌انگیزاند و تشنگی دل را دور می‌سازد.

 

۷

۶۶

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST