کد مطلب: ۱۰۲۷۱
تاریخ انتشار: شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۶

شهر کتاب مشهد میزبان محمد علی بهمنی شاعر و غزلسرای ایرانی

محمدعلی بهمنی، شاعر نام آشنای معاصر که با اشعاری همچون «اینجا برای از تو نوشتن هوا کم است»، «با همه بی سر و سامانی‌ام»، «گاهی دلم برای خودم تنگ می‌شود» و «دهاتی» در بین مردم شناخته شده است.
شاعر و غزل‌سرای ایرانی متولد ۱۳۲۱ که بسیاری غزل‌های او وام‌دار سبک و سیاق نیما یوشیج می‌دانند، ید طولایی در ترانه هم داشته و آثار بسیار به یاد ماندنی موسیقی ایرانی با ترانه‌های وی در خاطره‌ها ماندگار شده است.

 وی تأثیر فریدون مشیری را در تولد خوی شاعرانه‌اش بی‌بدیل دانسته و اعتقاد دارد: الفبای شعر و فهم شاعر بودن را ازهمان دوران کودکی ازفریدون مشیری آموختم، در واقع مشیری بود که به من فهماند که می‌توانم شعر بگویم و من شعر را بعد از مشیری درک کردم. او که نخستین شعرش در سال ۱۳۳۰ یعنی زمانی که تنها ۹ سال داشت با تلاش فریدون مشیری به چاپ رسید خود را وام دار این شاعر بزرگ دانسته و می‌گوید: از همان زمان کودکی با توصیه‌های مشیری به شعر روی آوردم، وی معتقد بود که برای شعر گفتن باید به کسی که خیلی دوستش داری فکر کنی و آن وقت است که می‌توانی شعر بنویسی و من اولین شعرم را در ۹ سالگی با تأثیر فریدون مشیری و توجه به توصیه‌های او سرودم.

شاعر معاصر ایرانی معتقد است که باید هر شکل هنر اخلاقی که با آن بزرگ شدیم را رعایت کنیم، وی می‌گوید: ترانه باید ذوق مردمی بیشتری داشته باشد اما شعر باید شایستگی بیشتری داشته باشد، ترانه‌سرا باید هنگامی که کارش خوانده می‌شود خودش در روند اجرای کار دخیل باشد و اجازه هیچ گونه اشتباهی در خوانش ترانه را ندهد.

  بهمنی افزود: شعری که از درون شاعر بجوشد و شاعر تنها کاتب آن باشد سبب می‌شود که حتی اصوات بی‌معنی و آواهایی که مولوی در آثار خود به کار برده‌است برای مخاطب زیبا و ماندگار باشد، اصواتی که شاید امروز یک شاعر از به کار بردن آن ترس داشته باشد.

بهمنی شعر خود را در وصف امام رضا یکی از همین اشعاری دانست که از دل برآمده و او تنها کاتب آن بوده است، به گفته وی وقتی که بعد از ۶۳ سال برای اولین بار به زیارت ضامن آهو مشرف شده بود غزلی از جان و دلش برآمده است که بر دل هر کسی می‌نشیند، و از خاطره اولین بار چشم گشودن به ضریح امام رضا که می‌گوید نمی‌توان به صداقت شعرش ذره‌ای حتی شک کرد.

شرمنده‌ام که همت آهو نداشت

شصت و سه سال راه به این سو نداشتم

اقرار می‌کنم که من ـ این‌های و هوی گنگ ـ

ها داشتم همیشه ولی هو نداشتم ...

محمد علی بهمنی شاعر دوست داشتنی با صبوری و حوصله به سؤالات علاقمندان پاسخ گفت و به در خواست علاقمندان کتاب‌هایشان را امضا کرد.

 

شهر کتاب مشهد

شهر کتاب مشهد

شهر کتاب مشهد

شهر کتاب مشهد

شهر کتاب مشهد

شهر کتاب مشهد

شهر کتاب مشهد

شهر کتاب مشهد

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST