کد مطلب: ۱۰۳۰۷
تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۶

اعطای وام تاسیس کتابفروشی‌ها در مناطق کمتربرخوردار به کجا رسید؟

مهر: در پی انعقاد تقاهم‌نامه میان معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بانک عامل نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در جریان برگزاری سی‌اُمین دوره این رویداد، و بر اساس فصلی از سند توسعه کسب و کار نشر ایران که در دستور کار این معاونت وزارت ارشاد قرار گرفته، قرار است تسهیلاتی جهت تأسیس، نوسازی و تجهیز کتاب‌فروشی‌ها در مناطق کمتر برخوردار، به متقاضیان و فعالان این حوزه اختصاص داده شود.

به نظر می‌رسد نبود رونق در فضای کسب و کار حوزه نشر و فروش کتاب، فقدان کتابفروشی‌ها در دستورکار حمایتی نهادهای مسئول در سنوات گذشته و رکود روزافزونی که در اقتصاد این حوزه به چشم می‌خورد، موجب شده که مسئولان مربوطه چاره کار را در اعطای تسهیلات برای راه‌اندازی و تجهیز کتابفروشی‌ها جستجو کنند؛ البته در راستای قانون اهداف و وظایف وزارت ارشاد و در اجرای ماده ۴ آیین نامه نحوه پرداخت یارانه در حوزه نشر و نیز تحقق اهداف سند چشم انداز در جهت تقویت بنیان‌های اصلی نشر.

در همین راستا، شناسایی مناطق کمتربرخوردار کشور از حیث وجود کتابفروشی، انجام و از یک ماه قبل هم کارگروهی برای دریافت و بررسی تقاضاهای مربوطه تشکیل شده است. همچنین پیش‌نویس آئین‌نامه‌ای که برای بررسی چگونگی اعطای تسهیلات تأسیس، نوسازی و تجهیز کتاب‌فروشی‌ها در مناطق کمتر برخوردار تدوین شده بود، در حال بازنگری و تبدیل به یک آئین‌نامه مدون و قابل اجراست.

با توجه به اینکه در بودجه سال جاری معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد، پیش‌بینی لازم برای کمک به شبکه توزیع کتاب صورت گرفته، کارگروه یادشده به منظور تثبیت سیاست حمایت از این شبکه، موضوع اعطای تسهیلات یادشده را در دستور کار خود قرار داده و به نظر می‌رسد حداکثر تا چند هفته آینده، اولین معرفی‌ها به بانک عاملِ اعطای این تسهیلات در مناطق کمتربرخوردار صورت گیرد.

بر اساس این گزارش، کف و سقف تسهیلات یادشده هنوز تعیین نشده و کارگروه مربوطه با توجه به گزارش‌های میدانی که از مراجع مختلف در استان‌های سراسر کشور دریافت کرده است، هم اکنون در حال بررسی این موضوع (تعیین کف و سقف تسهیلات یادشده) است.

 

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST