کد مطلب: ۱۰۳۱۰
تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۶

«لئوناردو داوینچی» به کتابفروشی‌ها رسید

مهر:  رمان «لئوناردو داوینچی» نوشته دمیتری مرشکفسکی به تازگی با ترجمه جواد سید اشرف توسط نشر ققنوس منتشر و راهی بازار نشر شده است. نسخه اصلی این کتاب در سال ۲۰۱۳ چاپ شده است.

مرشکفسکی نویسنده روس، نماینده مکتب سمبولیسم در ادبیات این کشور است که حدود ۱۰۰ سال پیش، با استفاده از منابع و ماخذ، زندگی مستند لئوناردو داوینچی نقاش ایتالیایی شهیر عصر رنسانس را به قالب رمان درآورده است. در این رمان، به شخصیت درونی این نقاش پرداخته شده و مقاطع مختلف زندگی داوینچی از کودکی تا بزرگسالی روایت می‌شود. لئوناردو داوینچی در سیر اتفاقات این داستان از نوجوان تشنه علم و دانش تا پژوهشگری پر جنب و جوش در حوزه ریاضی، هنر و حکمت تغییر می‌کند.

نویسنده رمان در این کتاب، روح ناآرام و درون داوینچی را در عصر و دوره‌ای، توصیف و تشریح می‌کند که تصورات انسان از جهان و خلقت متزلزل و دگرگون شده است.

عناوین فصل‌های مختلف این کتاب به این ترتیب است: «چشمه کجاست؟»، «چه بشری! چه خدایی!»، «میوه مسموم»، «یادداشت‌های روزانه جووانی بلترافیو»، «عصر طلایی»، «دو همزاد»، «خیزاب‌های هرز»، «پر خواهیم کشید»، «یا قیصر یا هیچ»، «جانور سرخ»، «مونالیزا جوکوندا»، «انکیزیسیون مقدس»، «لئوناردو، میکل آنجلو و رافائل» و «مرگ شهاب پیشاهنگ».

در قسمتی از این رمان می‌خوانیم:

لئوناردو در اواخر نوامبر ۱۴۹۸ چنان از تنگدستی به جان آمد که نامه‌ای به دوک مورو نوشت. در مدارک باقیمانده از لئوناردو چرک نویسی از این نامه به دست آمده است. این پیش نویس حاوی جملات ناتمام و فاقد رابطه درونی با یکدیگر است و به مِن مِن محجوبانه و ناشیانه مردی شباهت دارد که از فرط شرم و بیچارگی حتی شیوه التماس و گدایی را هم از یاد برده است: «سینیوره، خوب می دانم که عالیجناب مشغولیات بسیار مهم‌تری دارد؛ اما در عین حال خوف آن دارم که سکوتم موجبات خشم حامی بزرگوارم را فراهم آورد؛ و از این روست که بی پروا به خود جرئت می‌دهم وضعیت اضطراری و نیازهای اندکم را یادآوری کنم و توجه شما را به عواقب هنری که به سکون و تعطیل محکوم شده، جلب کنم...

«دو سال است که حقوقی دریافت نکرده‌ام. سایرینی که در خدمت آن عالیجناب انجام وظیفه می‌کنند، درآمدهای جانبی و ذخیره مالی دارند و می‌توانند مدتی صبر کنند و منتظر بمانند. اما من و هنرم، هنری که راستش را بخواهید با کمال میل حاضرم آن را با شغل پردرآمد و نان و آبداری عوض کنم...

«زندگی من وقف خدمت به آن عالیجناب است و من همیشه و روز و شب آماده اطاعت از فرمان‌های شما هستم...

«در مورد تندیس اصلاً سخنی به میان نمی‌آورم، چون درک می‌کنم که فعلاً زمان...»

این کتاب با ۵۲۵ صفحه، شمارگان هزار و ۱۰۰ نسخه و قیمت ۴۲۰ هزار ریال منتشر شده است.

 

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST