کد مطلب: ۱۰۷۰۱
تاریخ انتشار: شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۶

گام‌هایی نوین در قزوین‌شناسی

علی‌اصغر محمدخانی، معاون فرهنگی و بین‌الملل شهر کتاب، در روز پنج‌شنبه ۱۹ مرداد از مراکز و بناهای فرهنگی شهر قزوین بازدید کرد و با محمدعلی حضرتی، مدیر کل میراث فرهنگی و اکبر اسکندری‌نژاد، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین، دیدار و گفت‌وگو کرد.

محمدخانی ضمن بازدید از بناها و آثار تاریخی قزوین گفت: با این‌که این شهر از روزگار قدیم گذرگاه طبرستان و راه دستیابی به دریای خزر بوده و سال‌هاست که مردم تهران برای رسیدن به استان‌های شمالی و غربی از قزوین عبور می‌کنند ولی هنوز بسیاری از دیدنی‌ها و آثار تاریخی این شهر برای مردم ناشناخته است.

وی در ادامه تصریح کرد که قزوین از گذشته یکی از پایگاه‌های مهم مسلمانان در ایران و از شهرهای تاریخی و فرهنگی بوده است. در زمان صفویه، شاه طهماسب صفوی این شهر را پایتخت خویش قرار داد و تا ۹۷۰ ق. که پایتخت به اصفهان منتقل شد این شهر موقعیت خود را حفظ کرد و ناموران بسیاری در حوزه فرهنگ و دین و هنر از این شهر برخاسته‌اند. از ناموران معاصر این شهر باید از علامه رفیعی‌قزوینی، شیخ مجتبی قزوینی، علامه دهخدا، علامه محمد قزوینی، سیداشرف‌الدین حسینی، عارف قزوینی، دکتر محمد دبیرسیاقی، دکتر ناصر تکمیل‌همایون، جواد مجابی، بهاءالدین خرمشاهی، کامران فانی و بسیاری از طنزنویسان، داستان‌نویسان، شاعران و محققان ادبی یاد کرد.

محمدخانی با اشاره به این‌که طنزنویسان برجسته‌ی ایران همچون عبید زاکانی، علی‌اکبر دهخدا، بهاءالدین خرمشاهی، جواد مجابی و ... از این شهر برخاسته‌اند، ضروری است که خانه طنز قزوین تشکیل شود و پژوهش در باب طنز فارسی در این شهر رونق بیشتری بگیرد.

محمدخانی با تقدیر از تلاش‌های مدیران فرهنگی این استان تاکید کرد که مرکز فرهنگی و بین‌الملل شهر کتاب برنامه‌هایی برای معرفی بیشتر فرهنگ، تاریخ، ادبیات و هنر قزوین طراحی کرده که از سال‌جاری در تهران اجرا می‌شود.

وی گفت: به زودی نشستی با حضور محققان، صاحب‌نظران، نویسندگان و شاعران قزوینی در شهر کتاب برگزار می‌شود که با نظر اصحاب فرهنگ و هنر قزوین این برنامه‌ها در سطح گسترده ادامه می‌یابد.

محمدخانی افزود: در ادامه برگزاری درس‌گفتارهایی درباره‌ی شاعران بزرگ ادب فارسی که از سال ۱۳۸۶ در شهر کتاب برگزار می‌شود از پاییز سال ۱۳۹۷ درس‌گفتارهایی درباره عبید زاکانی در شهر کتاب برگزار و معرفی شهر قزوین به مراکز ایران‌شناسی و شرق‌شناسی دانشگاه‌های کشورهای مختلف جهان پی‌گیری می‌شود.

در این دیدارها، مدیران کل میراث فرهنگی و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین آمادگی خود را برای همکاری در برگزاری برنامه‌های نوین در معرفی توانمندی‌های فرهنگی این استان اعلام کردند.

 

محمدخانی قزوین

محمدخانی قزوین

محمدخانی قزوین

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST