کد مطلب: ۱۰۸۱۲
تاریخ انتشار: یکشنبه ۵ شهریور ۱۳۹۶

تورهای گردشگری ادبی، فرصتی برای همگرایی نیروهای فرهنگی

بسیاری از ما آرزو داریم زمانی بتوانیم با شاعر، نویسنده یا استاد ادبیات مورد علاقه‌مان سفری به طبیعت داشته باشیم و از دم مسیحایی شخص مورد علاقه‌مان بهره ببریم. دوست داریم شاعران و نویسندگان مناطق مختلف کشور را از زبان متخصصان و پژوهشگران ادبی بشناسیم. علاقه مندیم در کنار بازدید از زادگاه و آرامگاه‌های شاعران و نویسندگان، کسی را داشته باشیم که ما را به روزگار زیست آن شاعر یا نویسنده ببرد و با فضایی که وی در آن نفس می‌کشیده است آشناتر کند.همه‌ی این آرمان‌ها و علاقه مندی ها و آرزوها در تورهای گردشگری ادبی قابل تحقق است. تورهایی که راهنمایان آنان متخصصان زبده ادبی و اساتید زبان و ادبیات هستند و در کنار بازدید از جاذبه‌های طبیعی و گردشگری مناطق مختلف با مشاهیر ادبی و نویسندگان و شاعران آن خطه آشنا می‌شوند.

از سوی دیگر گردشگری ادبی می‌تواند فرصتی برای همگرایی نیروهای فرهنگی مناطق مختلف ایران باشد. اساتید و دانشجویان گروه‌های زبان و ادبیات، علاقه مندان به زبان و ادب فارسی، طبیعت گردان و علاقه مندان به میراث فرهنگی و تاریخی کشور می‌توانند در کنار هم روزی یا چند روزی را سپری کنند. از هم بیاموزند و با هم آشنا شوند. دغدغه‌های هم را بشناسند و برای همکاری برنامه ریزی کنند.

گردشگری ادبی همه‌ی اینها را با خود دارد و نمایندگی مرکز بین‌المللی آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان دانشگاه فردوسی مشهد(نمایندگی دامغان) توصیفات بالا را با همراه کردن فارسی آموزان خارجی در تورهای گردشگری ادبی جلوه‌ای دیگر می‌دهد و بعدی دیگر بر آثار و نتایج تورهای گردشگری ادبی می‌افزاید. حضور دانشجویانی از کشورهای دیگر، علاوه بر تبادلات فرهنگی و ادبی، در رشد و توسعه‌ی گردشگری مناطق مختلف اثر دارد. این نمایندگی  نخستین تور گردشگری تخصصی ادبی خود با عنوان شاعران دامغان، در روز سوم شهریور ماه در دامغان برگزار کرد.

در روز جمعه سوم شهریور، گردشگران ادبی برای آشنایی با اماکن تاریخی و دیدنی دامغان و شناخت بیشتر شاعران این شهر به همراه سیدمحمد ترابی، علی‌اصغر محمدخانی، احسان قبول و محمد آزرم به این مکان‌ها گذر کردند و با زندگی و آثار منوچهری دامغانی، اسماعیل شاهرودی، علی معلم‌دامغانی و یدالله رویایی آشنایی بیشتر پیدا کردند. دامغان که شهری قدیمی است و ویرانه‌های پایتخت دولت اشکانی یا صد دروازه در کنار شهر کنونی دامغان دیده می‌شود شهری است که شاعران کلاسیک و نوپرداز ایران در آن زیسته‌اند. این شهر پس از ظهور اسلام به مرکزیت ولایت قومس تبدیل شد. مدتی در سلطه‌ی اسماعیلیان بود و از هجوم مغول و امیر تیمور به سختی آسیب دید. تپه حصار در جنوب شهر، مسجد تاری‌خانه، مناره‌ی مسجد جامع، امامزاده جعفر، چشمه‌علی از اماکن دیدنی این شهر هستند.

در این تور گردشگری ادبی به منوچهری دامغانی که شاعر طبیعت است اشاره شد که چگونه با اشعارش به تصویرسازی طبیعت می‌پردازد و موسیقی در شعرهایش جایگاه ویژه‌ای دارد. و این‌که چگونه از شاعران عرب در اشعارش نام برده و تاثیر پذیرفته است. کارنامه‌ی منوچهری‌پژوهی بررسی و آثاری که در سه‌ دهه‌ی گذشته درباره‌ی منوچهری، یدالله رویایی، اسماعیل شاهرودی و علی معلم نوشته و منتشر شده است، ارزیابی شد.

دامغان

دامغان

دامغان

دامغان

دامغان

دامغان

دامغان

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST