کد مطلب: ۱۱۱۷۶
تاریخ انتشار: شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۶

سوپر استار دیگر نمی‌‌درخشد

مائده مرتضوی

نمایش «نویسنده مرده است» سال ۹۱ در مجموعه تئاترشهر، سال ۹۳ در تالار شمس و سال ۹۶ در تالار حافظ به کارگردانی آرش عباسی اجرا شد. همچنین این اثر در شهرهای بلونیا، ونیز و رم به صحنه رفته است. این نمایشنامه تاکنون به زبان‌های ایتالیایی و آلمانی نیز ترجمه شده است.

آرش عباسی سال‌هاست خود را به عنوان یک نمایشنامه‌نویس و کارگردان در تئاتر کشور مطرح کرده. نگاه او به تئاتر، نوعی بیان اجتماعی‌ست که او را از سایر درام‌نویسان اجتماعی هم‌نسل‌اش متفاوت کرده است.

نویسنده مرده است به زندگی سوپر استار سینما می پردازد و نمایش نامه ای دیالوگ محور است. قصه از یک نقطه سکون آغاز شده و کم کم به اوج میرسد. در این نمایش نامه با دو کاراکتری مواجه هستیم که بارها و بارها تغییر لحن میدهند و وضعیت روانشناختی شان تغییر میکند. در هر دو کاراکتر که یکی نویسنده و دیگری سوپر استار سینماست، حالت های آرامش، تعادل، به هم ریختگی،‌تظاهر و عصبانیت و خشم به موازات هم دیده میشود. شخصیت های نمایش، یکدیگر را در موقعیت های مختلف به چالش میکشند و مدام توپ را به زمین یکدیگر می اندازند. عنصر تعلیق نیز به شدت در متن موج میزند و به کرات به تماشاگر و خواننده رکب میزند. عباسی خواننده و تماشاگر را  معلق نگه میدارد و ذره ذره به او اطلاعات میدهد و اینجاست که تماشاگر ، دنبال داستان خواهد آمد. مهمترین  جز دراماتیک این  اثر نمایشی تعلیق است و به دنبال  معلق یا در هوا نگهداشتن کاراکتر های نمایش باعث میشود که تماشاگر یا مخاطب به شدت مشتاق پیگیری ماجرا بشود.  با هر بار گره افکنی در مسیر گفتگوها ، کاراکتر  برای رسیدن به هدف باز داشته میشود و وضعیت او برای مخاطب به صورت تعلیق در می آید. در نتیجه مخاطب دچار اضطراب ، نگرانی و پرسش از نتیجه امر می شود.

اوج درگیری لفظی بین دو کاراکتر زمانی است که کم کم خواننده پی به نیات قلبی و هم چنین اصل ماجرای بین آن دو می برد و می فهمد که دوران اوج این سوپر استار به سر آمده و نویسنده که رو به رویش است هم چیزی در چنته ندارد.

کاراکتر ها از لحاظ بعد روانی و بعد اجتماعی برای خواننده و تماشاگر باور پذیرند و مثابه آینه ای از انسانهای موجود در جامعه عمل میکنند. به طور کلی این اثر با فضای امروزی جامعه نویسنده در ارتباط کامل است و این فضا در روند نمایش اثر کاملا مثبتی نهاده است.

نویسنده مرده است یک نمایش نامه اجتماعی مدرن است. دوران درخشش و افول یک ستاره را به خوبی نشان میدهد. هر چه به پایان نمایش نزدیک میشویم این افول بیشتر خود را از لایه های پنهان کاراکتر ها نمایان میکند و رنگ ریا و تظاهر در صفحات پایانی نمایش نامه پررنگ تر است.

نویسنده مرده است در عین حال قصه پیچیده ای دارد و همه چیز مثل یک کلاف در هم تنیده و گره های کور ماجرا یکی یک از هم باز میشوند. نمایش نامه به ظاهر گفتگوی بین دو نفر است و در عین حال آرش عباسی به خوبی توانسته از اصل غافلگیری بهره ببرد. زبان نمایش نامه زبان معیار است و با زبان جامعه مورد خطابش همخوانی دارد.

از آرش عباسی به تازگی  نمایش "آنا کارنینا"  در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه رفته است که به گفته وی در ادامه دیگر اثر او نمایش "نویسنده مرده است" می‌توان آن را ارزیابی کرد. روایتی زنانه از موضوع عشق و خیانت که فقط تم موضوعی آن از رمان جاودانه "تولستوی" اقتباس شده و آرش عباسی روایتی امروزی را بر اساس زندگی یک چهره سینمایی که در دوران اوفول خود به سر می‌برد به نمایش گذاشته است.

کتاب سه نمایش‌نامه آرش عباسی در ۱۳۲ صفحه توسط نشر اختران با قیمت ۹۹۰۰ تومان منتشرشده است.

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST