کد مطلب: ۱۱۳۸۸
تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۶

نوبل اسپانیا برنده‌اش را شناخت

مهر: به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ال پایس، یک نویسنده سیاسی که از نیروهای انقلابی ساندینیست در نیکاراگوئه و معاون رییس جمهوری این کشور در سال‌های بین۱۹۸۵ تا ۱۹۹۰ در کنار دانیل اورتگا بود، به عنوان برنده جایزه سروانتس ۲۰۱۷ انتخاب شد.

سرخیو رامیرز نویسنده برنده جایزه سروانتس ۲۰۱۷ معتقد است زیبایی سفر «دون کیشوت» در بی‌بازگشت بودن آن است. هر جا که شما این نویسنده را ببینید می‌دانید راحت است و دارد با دوستانش گفت‌وگویی خوب را درباره ادبیات، یا سیاست - و البته همیشه با همراهی همسرش تولینا- انجام می‌دهد.

این زوج آوریل ۲۰۱۸ راهی اسپانیا می‌شوند تا جایزه سروانتس را از شاه فیلیپ دریافت کنند.

رامیرز نخستین نویسنده از نیکاراگویه و آمریکای مرکزی است که موفق به کسب این جایزه که به نویسندگان اسپانیایی زبان تعلق می‌گیرد، شده است.

این نویسنده نیکاراگوئه‌ای که اکنون ۷۵ ساله و یک نویسنده تمام وقت است، رمان‌نویس، مقاله‌نویس، نویسنده خاطرات و روزنامه‌نگار است. در عین حال او مرد سیاست هم هست. مرد مقررات جدی، و همکاری با انقلاب ساندینیستی که به معاون ریاست جمهوری آن رسید و بین سال های ۱۹۸۵ تا ۱۹۹۰ در کنار دانیل اورتگا در راس قدرت بود.

در هر حال آثار این نویسنده به بیش از ۲۰ زبان ترجمه و در کشورهای مختلف منتشر شده است.

وی در رشته حقوق تحصیل و کار کرد، اما به زودی ادبیات او را در خود گرفت و بعد به‌عنوان یک فعال سیاسی، اجتماعی و مدنی شناخته شد و تا سال ۱۹۹۶ کار ادبی او با سیاست و حقوق درآمیخته بود. اما از آن زمان او تنها وقت خود را صرف خلاقیت ادبی کرده است.

آثار ادبی وی با عناصر قوی از مسایل مدنی غنی می‌شود و سوال‌های مبنی بر واقعیت‌های اجتماعی، تجربیاتی که از مسایل سیاسی دارد و ارجاع‌های تاریخی وی، ادبیات و هنر او را با زمان امروز پیوند می‌دهد.

هیات داوری به ریاست داریو ویلنووا مدیر آکادمی سلطنتی اسپانیا با تاکید بر آثار این نویسنده از آنها  به عنوان ترکیبی از روایت، شعر و دقت خاص یک مشاهده‌گر و بازیگر یاد کرد.

رامیرز سال ۱۹۴۲ متولد شد. وی در ۱۸ سالگی نخستین داستان‌هایش را منتشر کرد. در سال‌هایی که به عنوان دانشجوی حقوق تحصیل می‌کرد او با مجله ادبی «ونتانا» آشنا شد و سال ۱۹۷۰ نخستین رمانش را منتشر کرد. از آن زمان تا دو ماه پیش که جدیدترین رمانش به بازار آمده، او جوایز متعددی را دریافت کرده است. جایزه داشیل همت در سال ۱۹۹۰، دریافت نشان شوالیه از فرانسه در سال ۱۹۹۳، جایزه آلفاگوآرا در سال ۱۹۹۸، مدال پابلو نرودا در سال ۲۰۰۴، جایزه خوزه دونوسو در سال ۲۰۱۱ و جایزه کارلوس فوئنتس در سال ۲۰۱۴ از جمله آنهاست.

جدیدترین رمان وی با عنوان «دیگر کسی برای من گریه نمی‌کند» که رمانی جنایی است به تازگی از سوی انتشارات آلفاگوآرا به بازار آمده است. او مجموعه داستان‌های کوتاه «سر میز با روبن داریو» را سال پیش منتشر کرده بود.

 جایزه ۱۲۵ هزار یورویی سروانتس هر سال از سوی وزیر فرهنگ اسپانیا برنده خود را معرفی می‌کند.

 

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST