کد مطلب: ۱۱۴۰۷
تاریخ انتشار: سه شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۶

امیدواری به بهبود نسبی فروش

مریم شهبازی

ایران: تعطیلی پی درپی کتابفروشی‌ها و تغییرکاربری‌شان به کبابی و ساندویچی طی سال‌های اخیر آنقدر تکرار شد تا بالاخره مسئولان فرهنگی را برآن داشت که چاره‌ای برای جلوگیری از تعطیلی یکی از مهم‌ترین حلقه‌های زنجیره نشر بیندیشند.طرح‌های فصلی تخفیف کتاب از جمله همین راهکارهاست که حالا به هفتمین ایستگاه خود رسیده و تا چند روز دیگر شاهد آغاز دور دیگری از آن خواهیم بود.
سنگ بنای اولیه این طرح تخفیف فصلی با برگزاری طرح «کتابفروشی به وسعت ایران»، در هفته کتاب سال 94 گذاشته شد، البته در ابتدای امر قراری بر تداوم این طرح که همزمان با هفته کتاب و با در نظر گرفتن تخفیفی 20 درصدی همراه شد نبود اما بواسطه استقبال مردم، در قالب طرح‌هایی با عنوان» عیدانه»، «تابستانه» و بعد از آن هم «پاییزه کتاب» ادامه پیدا کرد. ادعای برگزارکنندگان این طرح، تلاش برای تزریق مستقیم یارانه کتاب به دست مخاطبان است. آن‌طور که مسئولان مؤسسه خانه کتاب(از زیرمجموعه‌های معاونت فرهنگی وزارت ارشاد) به‌عنوان مجری برگزاری‌اش می‌گویند می‌توان به رونق دوباره کتابفروشی‌ها و حفظ آنها از خطر تعطیلی به وسیله جذب مردم به این مراکز فرهنگی کمک کرد.
با وجود کارکرد مثبتی که مسئولان فرهنگی برای طرح ابداعی‌شان قائل هستند نظرات متعددی از سوی کتابفروشان و اهالی کتاب متوجه این طرح فصلی است. برخی معتقدند که شرایط نشر آنقدر با فراز و نشیب‌های متعددی روبه‌روست که توسل به هر ریسمان هرچند کوتاهی را می‌توان امیدی برای ادامه فعالیت در این حوزه دانست، البته همه اهالی نشر موافق این اقدام نیستند و برخی هم تأکید دارند که عادت دادن مردم به خرید کتاب در قالب تخفیف‌های فصلی اتفاق صحیحی نیست و موجب شکل‌گیری فرهنگ اشتباهی در خرید کتاب می‌شود. تنها دو روز دیگر تا برگزاری یک ماهه این طرح فصلی که با عنوان «پاییزه کتاب» برپا می‌شود باقی مانده و به همین بهانه به سراغ برخی کتابفروشان و ناشرکتابفروشان رفتیم تا از نظراتشان در این رابطه باخبر شویم.

نظر اهالی نشر و کتابفروشان
محمد کریمی، مدیر کتابفروشی«فرهنگ نو» از اصفهان: «اطلاعی از برگزاری طرح پاییزه کتاب ندارم، از همین رو معتقدم که این طرح در بحث اطلاع‌رسانی با ضعفی جدی در ساختار برگزاری‌اش روبه‌روست.»

اشرف السادات موسوی فرد، مدیر کتابفروشی«حکیم خراسان» از خراسان رضوی: «چیزی از کم و کیف برگزاری این طرح نمی‌دانم وگرنه در آن شرکت می‌کردم.ای کاش اطلاع‌رسانی مسئولان اجرایی این تخفیف فصلی فقط به ارسال پیامک ختم نشود.»

 حسین امین، مدیر کتابفروشی «پنجره»- تهران: با اینکه کتابفروشی ما هم بنابر شرایط اقتصادی به ناچار عضو «پاییزه کتاب» شده اما معتقدم که اقدام صحیحی نیست،هرچند می‌دانم نیت ارشاد در این کار ، خیر بوده اما حوزه نشر به اقدامات زیربنایی‌تری برای بهبود شرایط آن نیاز دارد، نباید مردم را به خرید کتاب تنها از طریق تخفیف عادت داد.

 ماکان زهرایی، مدیر مسئول نشرکارنامه: فعالان حوزه نشر آنقدر با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کنند که نه تنها با «پاییزه کتاب»، بلکه با هراقدامی در زمینه کتاب موافق هستم.

 

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST