کد مطلب: ۱۱۴۳۰
تاریخ انتشار: شنبه ۴ آذر ۱۳۹۶

ضیافت بزرگان در آیین اهدای جایزه مهتاب میرزایی

بابک خاکزاد

جامعه‌ی فردا:  یازدهمین دوره مراسم اهدای جایزه مهتاب میرزایی بعدازظهر روز پنج‌شنبه ۲ آذر در دفتر نشریه «نگاه نو» برگزار شد. در مراسم روز پنج‌شنبه چهره‌های سرشناسی مانند محمدعلی موحد، عزت‌الله فولادوند، حسین معصومی‌همدانی، مجدالدین کیوانی، علی صلح‌جو، محمد دهقانی، و مدیران مؤسسات انتشاراتی، مانند نشر نو، مروارید، کارنامه، و مینوی خرد حضور داشتند.
مطابق رسم هرسال اهدای جوایز از جایزه جوان‌ترین همکاری که در سال ۱۳۹۵ با «نگاه نو» همکاری کرده بود، آغاز شد. برنده جایزه امسال خانم لیلا مینایی بود که در شماره ۱۰۹ «نگاه نو»، در مقاله‌ای با عنوان «گوستاوو آدولفو بِکر و روسالیا دِکاسترو: رمانتیک‌های مدرن شعر اسپانیا»، آثاری از این دو شاعر را از زبان اسپانیایی ترجمه کرده بود. مینایی پس از دریافت جایزه خود از دست خانم پروانه شعبانی، مدیر انتشارات مینوی خرد، ضمن قدردانی از دست‌اندرکاران این مراسم، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های مثبت «نگاه نو» را همین توجه ویژه به نسل جوان دانست که به کسانی که تازه به راه ترجمه و تألیف قدم نهاده‌اند نیز امکان می‌دهد آثارشان را در کنار مشاهیر و نام‌های شناخته‌شده به خوانندگان عرضه کنند.
برنده جایزه بعدی که به انتخاب خوانندگان به بهترین مترجم سال ۱۳۹۵ اهدا شد، احسان موسوی‌خلخالی به علت ترجمه مقاله‌ای با عنوان «ایدئولوژی و ادبیات: دوره رضاشاه و شوق بهشت گم‌شده» از زبان عربی در همان شماره ۱۰۹ «نگاه نو» بود. نویسنده مقاله ایران‌شناسی است به نام دوروتیا کراوُلسکی، که کوشیده است خوانشی تازه از «بوف کور» صادق هدایت به دست دهد. جایزه موسوی‌خلخالی را عزت‌الله فولادوند و رضا رضایی، دو مترجم سرشناس حاضر در مراسم، اهدا کردند.
سومین جایزه اهدایی که به پدیدآورنده بهترین مقاله تألیفی در سال ۱۳۹۵ تعلق می‌گیرد، با رأی خوانندگان به خانم سیما راستین، نویسنده مقاله «لغو کار مزدوری کودکان: رؤیایی همچنان دست‌نیافتنی» در «نگاه نو» شماره ۱۱۲ داده شد. این نویسنده که مقیم آلمان است، خود در مراسم حضور نداشت و برادرزاده‌اش از جانب او جایزه را دریافت و پیام ارسالی وی را قرائت کرد. سیما راستین در این پیام باردیگر بر نکته اصلی مقاله خود تأکید نشان داد که تا وقتی زمینه‌های لازم برای برچیده شدن کامل مقوله‌ای به‌نام «کودکان کار» وجود نداشته باشد، اجرای چنین سیاستی بیشتر به ضرر کودکان کار خواهد بود و موجب محرومیت و دشواری‌های بیشتر برای آنان و سوق داده شدنشان به‌سوی مشاغل خطرناک و زیرزمینی خواهد شد. به‌جای این سیاست، برعکس، باید تلاش‌ها را در جهت حمایت از حقوق اولیه کودکان کار و از جمله تشکیل گروه‌های خودگردان از میان خود آنان متمرکز کرد. جایزه خانم راستین را دکتر محمدعلی موحد و دکتر حسین معصومی‌همدانی به برادرزاده او اهدا کردند.
پس از پایان مراسم اهدای جوایز، دکتر محمدعلی موحد به درخواست حاضران، بحث کوتاهی درباره مثنوی ایراد کرد که مقدمه‌ای بود بر سخنرانی‌ای که قرار است چند روز دیگر با عنوان «مثنوی و مردم» ایراد شود. به گمان موحد، در تاریخ‌های نوشته‌شده از روزگاران دور عمده توجه بر ذکر و توصیف فتوحات سلاطین و حاکمان است و در آن‌ها تقریباً نمی‌توان هیچ نشانی از زندگی مردم عادی پیدا کرد و برای شناخت این زندگی باید به منابعی دیگر رجوع کرد. پرسشی که موحد قصد پاسخ دادن به آن را دارد، این است که آیا از «مثنوی» می‌توان به‌مثابه چنین منبعی استفاده کرد و بر پایه آن قضاوتی تاریخی درباره کیفیات زندگی مردم در دوره‌های صلح و جنگ و اشغال و مانند انجام داد یا نه.

 

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST