کد مطلب: ۱۱۴۴۶
تاریخ انتشار: سه شنبه ۷ آذر ۱۳۹۶

نوبت به تن‌پرورها و شکموها رسید

صادق وفایی

مهر: ترجمه دو عنوان جدید از مجموعه «هفت گناه کبیره» به تازگی توسط نشر ققنوس منتشر و راهی بازار نشر شده است. با چاپ دو کتاب مذکور، ۵ عنوان از ۷ مجلد این مجموعه به چاپ رسیده است.

هفت گناه کبیره در سنت مسیحی، غرور، طمع، بی‌بندوباری، حسد، شکمبارگی، غضب و تن پروری هستند که فهرست تعدیل شده همان ۸ عمل شیطانی یعنی تکبر، حرص و آز، بی بند و باری، خودستایی، شکمبارگی، غضب، غم و یاس‌اند که راهبی یونانی به نام اِواگریوس پونتیکوس ارائه کرده بود؛ فهرستی که پاپ گرگوری در قرن شانزدهم با جایگزینی تن پروری به جای غم و یاس آن را به ۷ گناه مهلک یا کبیره کاهش داد.

در سنت مسیحیان، این گناه‌ها مستوجب دوزخ هستند و راه بخشایش آن‌ها نیز تنها با ۲ راه میسر می‌شود: برگزاری مراسم مذهبی اعتراف و یا توبه و پرهیز همیشگی.

در مجموعه‌ای که تحت عنوان «هفت گناه کبیره» به همت کتابخانه عمومی نیویورک و انتشارات دانشگاه آکسفورد چاپ شده، سعی شده تا در قالب مجلدات مستقل و جدا از هم، و از چشم‌انداز جهان امروز به ویژه سنت فرهنگی غرب، به استفسار از هر یک از این گناهان در گذشته و امروزِ سنت مسیحی پرداخته شود. نویسنده سعی کرده در این زمینه، با به کارگیری زبان‌های طنز و جدی، وضعیت اسفبار، انسدادها و وضعیت متناقض حاصل از ارتکاب این گناهان در جهان امروز به تصویر کشیده شود.

پیش از ۲ کتاب تازه چاپ شده، «حسد»، «غرور» و «طمع» از این مجموعه چاپ شدند و به تازگی کتاب‌های «تن پروری» و «شکمبارگی» نیز از این مجموعه چاپ شده‌اند.

در یادداشتی که ناشر این کتاب‌ها در ابتدای آن‌ها چاپ کرده اشاره می‌شود که سنت اسلامی در باب هر یک از ۷ گناه کبیره، به تفصیل با شعب و فروعات آن‌ها بحث کرده است. اسلام توجه ویژه‌ای به این بحث مبذول داشته و مسلمانان در اعصار مختلف با بهره گیری از منابع اسلامی یعنی قرآن، حدیث و سنت، به باریک بینی و باریک اندیشی در این مسائل پرداخته‌اند. منابع اسلامی به گواه نویسندگان این مجموعه، فهرستی بسیار بلندبالاتر از سنت مسیحی در باب این گناهان ارائه داده‌اند؛ به طوری که علاوه بر آنچه در این منابع آمده، عرف متشرعین جامعه نیز خود ملاکی مجزا برای تشخیص گناهان کبیره محسوب شده است.

دین اسلام نیز مانند سنت مسیحی و البته با سازوکارهایی کارآمد و متنوع، کمر همت به ریشه کن کردن این گناهان بسته و در این زمینه بشارت و انذار و محرومیت‌های حقوقی و اجتماعی خاصی وضع کرده است: در زمینه انذار، همچون سنت مسیحی، مرتکب این گناهان را اهل دوزخ دانسته و در جامعه این جهانی نیز شهادت آن‌ها را مردود و اقتدا به آن‌ها در نماز را منع کرده است. در باب بشارت نیز مثلاً در آیه ۳۱ سوره نساء و آیه ۳۵ سوره شوری غفران الهی را برای پرهیزگاران از کبائر تضمین کرده و در ازای ترک آن‌ها، بهشتی را وعده داده است.

کتاب «تن پروری» به قلم وندی واسراشتاین نوشته نسخه اصلی‌اش در سال ۲۰۰۵ منتشر شده است. واسراشتاین، فیلمنامه نویس است و در این کتاب، با بیانی طنزآمیز متن این اثر را نوشته است. مخاطبان این کتاب، با مسائلی از جمله اشعار تن پروری، بسته‌های صبحانه مخصوص تن پرورها، مستندهای مخصوص تن پرورها و شبکه تلویزیونی تن پرورها روبرو می‌شوند. این شبکه برنامه‌هایی پخش می‌کند که تضمین می‌کنند هیچ نوع انگیزه یا چالشی در بیننده ایجاد نکنند.

کتاب پیش رو، دو بخش اصلی دارد که عبارت‌اند از «چرا تن پروری چاره ساز است» و «چگونه به تن پروری تمام عیار تبدیل شویم». در بخش اول مخاطب این فصول را از نظر خواهد گذراند: برنامه تن پروری، تاریخچه شخصی، تاریخچه دقیق تن پروری و تن پروری زندگی‌تان را تغییر خواهد داد.

در بخش دوم هم این فصل‌ها چاپ شده‌اند: موفقیت در تن پروری، به تن پرور درون خود خوش آمدید، مرحله اول: قدم آغازین، مرحله دوم: در راه پیشرفت، وضعیت ثابت، حفظ کردن تن پروری، یافته‌های پزشکی: تن پروری راهی به سوی سلامتی پایدار!، وقفه‌ای در روند کتاب، فراتن پروری.

این کتاب با ۱۳۵ صفحه مصور، شمارگان هزار و ۵۰۰ نسخه و قیمت ۸ هزار تومان منتشر شده است.

کتاب «شکمبارگی» هم به قلم فرانسین پروز نوشته شده است. غیر از کتاب «غرور»، ترجمه همه کتاب‌هایی که تا به حال از این مجموعه چاپ شده‌اند، توسط نسترن ظهیری ترجمه شده‌اند. نسخه اصلی «شکمبارگی» در سال ۲۰۰۳ منتشر شده است.

این نویسنده در کتاب پیش رو، ساختار متافیزکی غذا و خوراکی و میل به آن را مزه مزه می‌کند و زیر و رو کردن این ساختار متافیزیکی، مخاطب را به این نتیجه گیری ناگزیر نزدیک می‌کند که تصور رایج از شکمبارگی زندگی آمریکایی متعادل، خودش نامتعادل و افراطی و همچون نوعی گناه کبیره است.

متن این کتاب هم در ۴ فصل اصلی تدوین شده که عبارت‌اند از: آیا شکمبارگی گناه است؟، مزد گناه، مزد واقعی گناه، لحظات خوش شکمبارگی.

این کتاب با ۱۲۸ صفحه مصور، شمارگان هزار و ۵۰۰ نسخه و قیمت ۸ هزار تومان چاپ شده است.

 

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST