کد مطلب: ۱۱۴۵۶
تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۶

جزیره‌ی آزادی

جزیره‌ی آزادی، آنچنان‌که روی جلد آن آمده، داستانی است آموزشی در زمینه‌ی تفکر خلاق. این کتاب را عبدالحمید احمد ابوسلیمان، از بنیان‌گذاران بنیاد جهانی اندیشه‌ی اسلامی نوشته و دلیر عباسی و عثمان ایزدپناه آن را از عربی به فارسی برگردانده‌اند.

در مقدمه‌ی مترجمان می‌خوانیم: در دنیای معاصر، متولیان تعلیم و تربیت به این نتیجه رسیده‌اند که تأثیر غیرمستقیم و غیررسمی به‌مراتب از تربیت رسمی و مستقیم کاراتر است. یکی از وجوه تربیت غیررسمی، بهره‌گیری از عنصر داستان است؛ روشی که هیچ‌گاه متربی را خسته نمی‌کند، بلکه روزبه‌روز اشتیاق او را بیشتر می‌کند. داستان در انتقال پیام‌ها و مفاهیم مدنظر مربی، نقش به‌سزایی دارد و قدم‌به‌قدم متربی را به اهداف ازپیش‌تعیین‌شده نزدیک‌تر می‌کند. گرچه عالمان، خطیبان و متولیان تعلیم و تربیت سعی کرده‌اند از عنصر داستان در امر تعلیم و تربیت بهره‌ بگیرند و این راه پرشیب و فراز را هموار نمایند، با این‌ حال جای داستان‌های تربیتی مفید و مؤثر برای کودکان، نوجوانان و جوانان که بتواند یاری‌گر مربیان در این میدان باشد، بسیار خالی می‌نماید.

در ادامه‌ی مقدمه آمده است: عبدالحمید احمد ابوسلیمان با نوشتن این کتاب سعی کرده مفاهیم اصیل دینی و اجتماعی را به روش کتاب کلیله و دمنه از زبان حیوانات برای نوجوانان و جوانان تبیین و روشن کند و به‌حق که در این راستا متحمل زحماتی ارزشمند شده است و با خلق اثری کم‌نظیر، مفاهیمی چون شورا، مشورت، حکومت، عدالت، آزادی، رعایت حقوق دیگران، رفع تبعیض، اخوت و برادری، همکاری، همدلی و راه‌های مبارزه و استقامت در برابر دشمنان و روش‌های صحیح شکل‌گیری جامعه‌ای سالم و پویا را در قالبی ساده‌فهم به تصویر کشیده است.

چنان‌که در مقدمه آمده است، اصل کتاب به زبان عربی است و مترجمان کوشیده‌اند برخی موارد را که در فرهنگ عربی معنادار است، با تغییراتی برای خواننده‌ی ایرانی روشن کنند.

در پشت جلد کتاب آمده است: این داستان تربیتی، تاریخ فراز و فرود ملت‌ها را از زبان حیوانات نقل می‌کند و با روشی داستانی و دوست‌داشتنی به سبک کتاب داستانی کلیه و دمنه، بیان می‌کند که آزادی، عدالت و احترام به حقوق بشر، شرط اساسی پیشرفت و ترقی هستند و استبداد و خودکامگی باعث تفرقه، عقب‌افتادگی و گسترش فساد می‌شود. هم‌چنین توضیح می‌دهد که راه رسیدن به پیشرفت و آزادی، سازندگی و نوآوری، در گرو تربیت سالم و توجه به نهاد خانواده است. این مهم به‌واسطه‌ی تربیت درست والدین، مربیان و فرهنگ و جهان‌بینی حاکم بر جامعه و ارزش‌های برخاسته از آن جهان‌بینی، میسر می‌شود. این داستان به بیان این حقیقت می‌پردازد که تربیت درست فرزندان شرط لازم برای سلامت نهادهای اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و پیشرفت و استقرار جامعه است. این موفقیت‌ها در گرو تلاش جدی اندیشمندان، متولیان امر تربیت، دعوت‌گران و اصلاح‌گرانی است که در راستای تربیت نسل آینده به یاری پدران و مادران و نهادهای آموزشی می‌شتابند.

کتاب جزیره‌‌ی آزادی را انتشارات آراس در ۱۵۲ صفحه‌ی رنگی، به قیمت هشت هزار تومان منتشر کرده است.

send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST