کد مطلب: ۱۱۵۹۵
تاریخ انتشار: یکشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۶

«خاطرات تاریکی» در ایران

مهر: کتاب «خاطرات تاریکی» شامل  داستان کوتاه از مارسل بئالو نویسنده نامدار فرانسوی از سوی نشر مشکی به زبان فارسی منتشر شد.

این کتاب که برخی از آن به عنوان مجموعه  رمان مینی‌مال نیز یاد کرده‌اند در بر دارنده مجموعه‌ای از داستان‌های کوتاه از این نویسنده است که از سویی متاثر از سورئالیسم بوده و از سوی دیگر از ادبیات فانتاستیک ویژه بئالو بهره می‌برد.

او در این کتاب با نثری شاعرانه و به همراه توصیف‌های بدیع، تصاویری عجیب و در عین حال گیرا  برای مخاطب خود خلق کرده است. الگوی او در روایت داستانی شروع یک قصه با توصیف‌های عادی است و رفته رفته مخاطب خود را  با زبانی سرد و خونسرد به فضایی عجیب هدایت می‌کند.

این کتاب برای نخستین بار در قالب  قصه در سال ۱۹۴۱ منتشر می‌شود و پس از آن با افزوده شدن ۱۰ قصه دیگر در سال ۱۹۴۲ تجدید چاپ می‌شود انتشارات گالیمار فرانسه این کتاب را در قالب ۶۴قصه در سال ۱۹۴۴ منتشر می‌کند و پس از آن در سال ۱۹۵۹ کتاب با ۱۱۹ داستان بار دیگر منتشر می‌شود و نسخه جیبی از آن نیز در سال ۱۹۷۲ منتشر و خیلی زود نایاب می‌شود.

به گفته منتقدان این کتاب چیزی نیست جز گردآوری ماهرانه ۱۲۰ رمان مینیاتوری و به قول نویسنده خرده رمان که در آنها نوعی کمدی غیرانسانی و بی‌رحمانه تمام عیار رواج دارد که در تضاد با پرچانگی‌های رایج ادبیات کلاسیک است. با این وجود این داستان‌ها گستره کامل دنیایی را در بر می‌گیرند که پس از پشت سر گذاشتن حیرت اولیه در مواجهه با آن، کسی شک نمی‌کند که این دنیا، دنیای خود ماست، زیرا انسان تنها موجود ذی‌شعوری است که در اصطلاحی تقریبا نارسا، خود را حیوان اجتماعی معرفی می‌کند، بلکه موجودی است رویاباف و دنیا، دنیای او، شبیه رویاهای اوست- یعنی به همان نسبت که از موجوداتی برساخته از گوشت و استخوان پر است، مملوست از اشباحی تاریک و سایه وار.

نشر مشکی این کتاب را با ترجمه مسعود قارداش‌پور در بیش از ۲۸۵ صفحه با قیمت ۳۸ هزار تومان منتشر کرده است.

 

 

کلید واژه ها: خاطرات تاریکی -
0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST