کد مطلب: ۱۱۶۰۱
تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۶

نویسنده نباید ادبیات فارسی را قربانی سلیقه مخاطب کند

مهر:  برنامه گفت و گوی فرهنگی ویژه هفته پژوهش با موضوع  پژوهش در حوزه آثار داستانی و کودک و نوجوان با حضور محمود برآبادی نویسنده، پیشکسوت و منتقد ادبیات کودک و نوجوان، عضو هیئت مدیره و نائب رئیس انجمن کودک و نوجوان از آنتن رادیو گفتگو پخش شد.

برآبادی در ابتدای این برنامه با بیان اینکه  نوع و ژانر ادبیات در نگارش آثار ادبی بسیار مؤثر است گفت: اگر نویسنده بخواهد کتاب تاریخی بنویسد باید در خصوص رویدادها ، آداب و سنن ، جغرافیای منطقه و شخصیت‌ها و معماری دوره مورد نظر مطالعه داشته باشد.همچنین اگر نویسنده قصد نوشتن یک اثر علمی تخیلی داشته باشد باید در حوزه مربوط به خود پژوهش داشته باشد.

وی افزود: جدی‌ترین منتقد هر نوشته خود نویسنده است.به این معنا که نگارنده در زمان نوشتن یک متن باید در مورد تمام سؤالات احتمالی که در مورد آن مطرح می‌شود و تمام ناگفته‌های موجود فکر کرده و پاسخ درست و علمی داشته باشد.اگر این گونه نباشد خواننده از خواندن آن کتاب امتناع می‌ورزد یا نقد جدی برآن وارد خواهد کرد.

عضو هیئت مدیره انجمن کودک و نوجوان در ادامه گفت: اینکه نویسنده به مخاطب خود نزدیک شود یا از او دور شود در آثار او بسیار اهمیت دارد. به عنوان مثال اینکه مخاطبان همه طرفدار آثار دست پایین باشند نویسنده نباید برای اقبال عمومی از شاخص‌های والای ادبی چشم بپوشد و به بهانه سلیقه مخاطب اصول حرفه‌ای را کنار بگذارد. پیدا کردن یک توازن که منجر به ازدست دادن مخاطب نگردد و به ادبیات نیز پشت نکند نقطه‌ای است که هر نویسنده پیش از خلق داستان به این پرسش پاسخ دهد که برای چه گروهی می‌نویسد ؟ این گروه چه ویژگی‌هایی دارد و تا چه میزان می‌توان به آن نزدیک شد و به خواست آنها تن داد.

وی به متن‌هایی که در فضای مجازی به عنوان داستان رد و بدل می‌شود اشاره کرد و گفت: این متون گاهی از ادبیات فاصله زیادی دارد و به ادبیات سالم و نثر روان فارسی صدمه وارد می‌کند.بنابراین نویسنده صرف نزدیک شدن به جوانان نباید به سراغ زبان خاصی برود و زبان معیار را نابود کند.

 

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST