کد مطلب: ۱۱۶۲۶
تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۶

از نبود خبرنگاران سوءاستفاده کردند و برگزیدگان را تغییر دادند

ایلنا: ابوتراب خسروی، داور سومین دوره جایزه ادبی و هنری سیلک گفت: ‌ برگزیدگان طبق نظر داوران در مراسم پایانی معرفی شدند اما دوستان از نبود خبرنگاران سوءاستفاده کردند و اصول اخلاقی را زیرپا گذاشتند و لیست مورد نظر خودشان را به رسانه‌ها اعلام کردند. من شخصاً در ۴۰ سال کار ادبی تا به حال؛ چنین اتفاقی را مشاهده نکرده بودم.
به گزارش خبرنگار ایلنا، مراسم اختتامیه سومین دوره جایزه ادبی و هنری کتاب سال سیلک در حالی برگزار شد که بعد از اتمام مراسم، لیست متفاوتی از برگزیدگان در رسانه‌ها اعلام شد و کتاب «خانه‌ی کوچک ما» اثر داریوش احمدی که به‌عنوان اثر نخست برگزیده شده بود، به طور کلی از میان برگزیدگان حذف شد و نام دیگری جایگزین آن شد.
خسروی در توضیح اتفاقات روز پنجشنبه (۲۳ آذرماه)‌ اظهار کرد: من به همراه کیهان خانجانی و امیرعباس مهندس مجموعه داستان «خانه کوچک ما» اثر داریوش احمدی را به‌عنوان اثر برگزیده انتخاب کردیم؛ چراکه هر سه معتقد بودیم یک اثر بسیار خوب و جزو بهترین مجموعه داستان‌های معاصر است.
داور سومین دوره جایزه سیلک ادامه داد: ما نتایج خودمان را اعلام کردیم اما از طرف امیرعباس مهندس متوجه شدم که قرار است، نتایج تغییر کند به همین دلیل اعلام کردم که اگر نتایج تغییر کند، به هیچ وجه پایم را در جلسه پایانی نخواهم گذاشت، به همین دلیل دوستان مجبور شدند که جایزه را طبق برنامه قبل برگزار کنند و در آن مراسم داریوش احمدی به‌عنوان نویسنده برتر معرفی شد.
این نویسنده پیشکسوت با گلایه از اتفاقات بعد از مراسم پایانی گفت: برگزیدگان طبق نظر داوران در مراسم معرفی شدند اما دوستان از نبود خبرنگاران سوءاستفاده کردند و اصول اخلاقی را زیرپا گذاشتند و لیست موردنظر خودشان را به رسانه‌ها اعلام کردند. به اعتقاد من در این جایزه به ادبیات خیانت شد.
نویسنده کتاب «ملکان عذاب» ادامه داد: واقعاً تعجب می‌کنم؛ چراکه خبرنگاران نبودند اما ما به‌عنوان داوران که بودیم اما چرا این دوستان ما را نادیده گرفتند و نتایج را تغییر دادند. البته من متوجه شدم که در سال‌های گذشته نیز چنین شرایطی بوده است اما کسی جلوی این دوستان ایستادگی نکرده بود.
خسروی در توضیح دلایل حذف نام داریوش احمدی عنوان کرد: واقعاً من متوجه دلایل اتفاقات رخ داده نیستم؛ چراکه هفت کتاب به ما دادند و گفتند که بین این آثار داوری کنید و ما نیز اثر ارزشمند داریوش احمدی را انتخاب کردیم.
داور جایزه ادبی سیلک ادامه داد:‌ باور کنید که من قبل از خواندن این مجموعه داستان، اصلاً داریوش احمدی را نمی‌شناختم؛ اما بعد از خواندن این جایزه بسیار علاقه‌مند شدم که اطلاعاتی درباره او کسب کنم و در جست‌وجو‌های انجام شده متوجه شده‌ام که او یک نویسنده مسجد سلیمانی است که سال‌های سال است می‌نویسد اما چون اهل حاشیه و سر و صدا نیست، چندان مورد توجه قرار نگرفته است.
این نویسنده پیشکسوت با گلایه از نادیده‌گرفتن نویسندگان بی‌حاشیه شهرستانی گفت:‌ واقعاً برای من سؤال شده است که چرا دوستان فکر کردند که به دلیل بی‌حاشیه بودن احمدی و اینکه در شهرستان زندگی می‌کند، می‌توانند او را نادیده بگیرند. سؤال من از دوستان این است که اگر قرار بود خودشان برگزیده‌ها را انتخاب کنند چرا از ما دعوت کردند تا آثار را بخوانیم و آیا بهتر نبود خودشان کتاب‌ها را داوری می‌کردند؟!
خسروی در بخش پایانی صحبت‌هایش اظهار کرد:‌ توجه داشته باشید، نویسنده در مملکت ما درآمدی ندارد و تنها دلخوشی‌اش این است که به او خسته نباشید بگویند؛ بنابراین ما نباید این تشویق را از آنها دریغ کنیم. در پایان امیدوارم که مسئولان برگزاری جوابی قانع کننده برای این اتفاق داشته باشند؛ چراکه به شخصه در ۴۰ سال کار ادبی تا به حال چنین اتفاقی را مشاهده نکرده بودم.

 

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST