کد مطلب: ۱۱۶۸۰
تاریخ انتشار: شنبه ۹ دی ۱۳۹۶

در ستایش فرهنگِ صد سال

مجموعه‌ی «در ستایش فرهنگِ صد سال» معرفی مختصر و تصویری چهره‌های علمی، فرهنگی و هنری استان فارس در صد سال اخیر است. این مجموعه را حسین مشکین‌فام در هفت جلد در دست تدوین دارد و اکنون نخستین کتاب این مجموعه به چاپ رسیده است. کتاب اول شامل چهره و نمونه‌آثار روزنامه‌نگاران، چاپخانه‌ها و کتابفروشی‌های شیراز و فارس است که با عنوان کلیِ «چاپ و نشر» منتشر شده است.

شش عنوان دیگر «در ستایش فرهنگِ صد سال» که در آینده چاپ خواهد شد به شرح زیر است: دفتر دوم: هنرهای دستی و بومی، شامل هنرمندان خاتم‌کار، آینه‌کار، گچ‌بر، قلم‌زن، کاشی‌کار، سنگتراش، نجار و...؛ دفتر سوم: هنرهای تجسمی، شامل هنرمندان نقاش، گرافیست، عکاس و معار؛ دفتر چهارم: هنرهای نمایشی، شامل هنرمندان تئاتر، سینما و تلویزیون؛ دفتر پنجم: ادبیات، شامل هنرمندان شاعر، مترجم، پژوهشگر و داستان‌نویس؛ دفتر ششم: جامعه‌ی علمی، شامل استادان دانشگاه‌ها، مخترعان، مهندسان و پزشکان؛ دفتر هفتم: هنر موسیقی، شامل موسیقی‌دان‌ها، آهنگسازان، آوازخوان‌ها و نوازنده‌ها.

در بخش روزنامه‌نگاری با تاریخچه‌ی مطبوعات شیراز و با روزنامه‌نگاران شیرازی فعال در سطح ملی آشنا می‌شویم. در این بخش می‌خوانیم که اولین روزنامه‌ی ایرانی را یکی از ارامنه‌ی شیراز، به نام هاروطیون، در اکتبر ۱۷۹۲ در هند منتشر شده است. این جریده را می‌توان نخستین نشریه‌ی ارمنی جهان دانست. اولین روزنامه‌ی فارسی هم در ایران و در تهران، اما به دست دو برادر شیرازی منتشر شده است. میرزا محمدصالح شیرازی و محمدجعفر ادیب شیرازی اولین مدیران نشریه‌ی فارسی‌زبان با نام «کاغذ اخبار» بودند. جهانگیرخان صوراسرافیل، سیدضیا طباطبایی، سیدابراهیم شیرازی، محمدحسین شریعت، محمدحسین استخر، حبیب‌الله نوبخت و... روزنامه‌نگارانی هستند که در بخش به صورت فشرده با تصویر خود و جریده‌شان معرفی می‌شوند. این معرفی‌ها تا روزگار کنونی ادامه پیدا می‌کند و چهره‌های محلی شاخص روزنامه‌نگاری محلی فارس و فارسی‌های فعال در روزنامه‌های سراسری معرفی می‌شوند.

در بخش عکاسان خبرنگار، کرامت‌الله نخست، تورج روان‌بخش، اکبر دلگشایی، عزیز عاملی، حسین کشتکار، مجید مستغنی، محمدحسین نیکوپور، مهدی آراسته و علی گزبلند معرفی شده‌اند.

در بخش چاپخانه‌ها، چاپخانه‌ها، چاپخانه‌دارها و نیروهای فنی چاپ معرفی می‌شوند. در آغاز این بخش آمده است: بر اساس اسناد و مدارک موجود، چاپخانه‌های فارس قدمتی صدوچندساله دارند. اولین چاپخانه‌ی شیراز با نام «مطبعه‌ی محمدی» در سال ۱۲۶۹ توسط محمدهادی محمدی، معروف به شیرازی، در منزل حاج محمد‌صادق علاقه‌بند در محله‌ی اسحق‌بیگ تأسیس شد و تا زمان مظفرالدین‌شاه در این محل بود...

بخش بعدی به صحافان و مرمت‌کاران کتاب در شیراز اختصاص دارد و فصل بعدی به ناشران. در این بخش نوشته شده است: تأسیس کتابفروشی‌ها و آغاز به کار آنها قدمتی صدوچندساله دارد و به اواخر دوره‌ی قاجاریه برمی‌گردد.

در این بخش یادداشت مرحوم خلیل زمان ثانی مدیر و مؤسس کتابفروشی هاشمی در سال ۱۳۲۲ که خود از پیشگامان و صاحب‌نظرهای این حرفه در شیراز است، نقل شده است. اصل این مقاله به درخواست ایرج افشار برای چاپ در کتابِ «کتابفروشی» گرفته شده است. در بخش پایانی هم کتابفروشی‌ها و کتابفروش‌های باسابقه‌های شیراز معرفی شده است.

کتاب اول از مجموعه‌ی در ستایش فرهنگ صد سال را حسن مشکین‌فام گرد آورده  و موزه‌ی مشکین‌فام در ۳۴۸ صفحه‌ی قطع خشتی با کاغذ گلاسه منتشر کرده است.

 

send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST