کد مطلب: ۱۲۲۸۱
تاریخ انتشار: یکشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۷

بیش از گذشته نیازمند مطالعه در باب «شر» هستیم

جلال حیران‌نیا

ایران آنلاین: تاریخ شر» مجموعه‌ای ۶ جلدی است که توسط انتشارات راتلیج منتشر شده است. این مجموعه تاریخ «شر» یا «شرور» را در ادوار و سنت‌های فلسفی و دینی مختلف مورد بررسی قرار داده است و تاکنون ۵ مجلد از آن منتشر شده است.برای نمونه در جلد نخست این مجموعه تاریخ شر در سنت‌های یونانی-رومی، خاور نزدیک، هندی و مشرق زمین و ادیانی چون اوپانیشادها، کنفوسیوس و تائوئیسم مورد بررسی قرار گرفته است.

جلد پنجم این اثر تحت عنوان «The History of Evil in the Early Twentieth Century: ۱۹۰۰-1950» به تازگی در ۳۵۶ صفحه از سوی انتشارات راتلج منتشر شده است و تاریخ شر را بین سال‌های ۱۹۰۰ میلادی تا ۱۹۵۰ میلادی و در طول ۵۰ سال اول قرن بیستم مورد اهتمام قرار داده است. اهمیت این دوره در این است که سنت‌های روشنفکری در آن به بلوغ رسیده و سنت‌هایی چون پراگماتیسم (عمل گرایی) و پدیدارشناسی به تکامل رسیدند. بنابراین در این دوره رویکردهای جدیدی به موضوع «خیر» و «شر» پدید آمد، که حائز اهمیت است. از سوی دیگر در این دوره بسیاری از اقدامات از جمله پروپاگاندا (تبلیغات)، جنگ، سرکوب، آموزش، قدرت،نسل‌کشی از موضوع «شر» متأثر است.

 

 

ایبنا با پروفسور چارلز تالیافرو، ویراستار این مجموعه ۶ جلدی در خصوص جلد پنجم این اثر، گفت‌وگویی انجام داده است که در ادامه آمده است. او استاد دانشگاه‌های آکسفورد، کلمبیا، پرینستون و نتردام آمریکا بوده و در حال حاضر استاد فلسفه کالج سنت‌اولاف در مینه‌سوتای آمریکاست. چارلز تالیافرو از فیلسوفان برجسته دین در عصر حاضر به شمار می‌آید و در این حوزه صاحب آثار ارزشمندی است. وی دانش‌آموخته دانشگاه براون و هاروارد بوده و عضو انجمن فیلسوفان آمریکا به شمار می‌آید.

مسأله اصلی کتاب شما چیست؟

من و همکارم «چاد میستر» علاقمند به مطالعه جامع و جهانی در مورد آنچه «شر» پنداشته می‌شود یا درک بسیار گسترده‌تر آنچه به عنوان گناه یا ضرر یا فعالیتی علیه «دائو» (Dao) یا «کارما» (Karma) یا آسیب رساندن پنداشته می‌شود، هستیم.

ما با بیش از ۱۳۰ محقق در سراسر جهان متعهد شدیم تا مفاهیم مربوط به استثمار، اقدام اشتباه یا نادانی و جهل مضر را در تمامی اشکال نوشتاری، از گذشته تا امروز مورد بررسی قرار دهیم.

از چه فرضیه‌ای جهت پاسخ به سؤال اصلی خود استفاده نمودید؟

ما فرضیه صریح و روشنی که بتوانیم آنرا اثبات یا رد کنیم نداشتیم. اما در اصل طرح ما به طور کلی از یک نظریه تاریخی مهم در مورد شر و اینکه «خیر» نسبت به شر پیشینی و بنیادی است، حمایت می‌کند.

با توجه به اینکه همه همکاران ما، محققان حوزه‌های گوناگون مطالعاتی از فلسفه و الهیات، تا تاریخ هستند، لذا ما خودمان را به درک ماهیت شر متعهد می‌کنیم و از ابزارهای رشته خود جهت وضوح و روشنی آموزش خود و بررسی آنچه ما را به آسیب رساندن به دیگران، انجام رفتارهای غیرمنصفانه و ... وادار می‌کند، استفاده می‌کنیم.

به عبارت دیگر، ماهیت خیلی از تحقیقات ما باید شامل تعهدات نسبت به یکپارچگی فکری، بی‌طرفی، رعایت انصاف در مقابل افراد و موضوعاتی که ما تحلیل می‌کنیم باشد.

اگر ما حسادت کنیم، عادل نبوده و متعصب باشیم و کینه و خشم داشته باشیم، تحقیقات ما نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت. واقعیت این است که این اثر یک تصدیق برتر حداقل در مطالعه شر یا فضیلت است.

ضرورت نوشتن این سلسله از آثار چه بود؟

با توجه به پیشرفت تکنولوژی و افزایش توانایی بشر در نابودی بیشتر انسان‌ها و جهان که در حال حاضر غیرقابل تصور شده است، من فکر می‌کنم اکنون بیش از هر زمان دیگری برای اختصاص دادن زمان به یادگیری از گذشته در مورد ماهیت، جذابیت و قدرت ما برای مقابله و مقاومت در قبال شر لازم و ضروری است

 

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST