کد مطلب: ۱۲۳۰۷
تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۷

تجلیل از استاد محمدعلی موحد و رونمایی از سه کتاب این ادیب و مورخ برجسته کشورمان در استانبول

رایزنی فرهنگی ج.ا.ا-ا  این مراسم به همت وابستگی فرهنگی ایران در استانبول و با همکاری رشته زبان و ادبیات فارسی دانشکده ادبیات دانشگاه استانبول و با حضور استاد محمد علی موحد ، پروفسور محمت آک (رئیس دانشگاه اسنانبول) بختیار اسدزاده سرکنسول ایران در استانبول ، دکتر حیاتی دولی (رئیس دانشکده ادبیات دانشگاه استانبول) دکتر مهدی فیروزان (مدیرعامل شهر کتاب) ، دکتر نعمت یلدیریم (ئیس گروه زبان و ادبیان فارسی دانشاه آتاتورک ارزروم)، دکتر علی گوزل یور (رئیس گروه زبان های شرقی دانشگاه استانبول)، دکتر تمیز آل (رئیس گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه قونیه)، دکتر ناجی توکماک (استاد برجسته دانشگاه یدی تپه)، عبدالرضا راشد وابسته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در استانبول و شماری از اساتید و دانشجویان رشته زبان فارسی دانشگاههای استانبول ، ارزروم ، قونیه ، یدی تپه برگزار شد.

محمود آک رئیس دانشگاه استانبول در سخنرانی خود برگزاری این نشست را افتخاری برای دانشگاه استانبول ارزیابی کرد و گفت: آثار با ارزش مولانا از جمله مهمترین پیوندهای فرهنگی میان مرددم دو کشور ایران و ترکیه می باشند.وی حضور دکتر محمد علی موحد در دانشگاه استانبول را فرصت تاریخی و مهمی برای دانشجویان این دانشگاه در رشته های تاریخ ،فرهنگ و ادبیات توصیف کرد.

علی گوزل یوز رئیس رشته زبان و ادبیات فارسی دانشگاه استانبول و مترجم کتاب شمس تبریزی ، نیز با تشریح تاثیرات مهم اشعار و آثار مولانا در فرهنگ ایران و ترکیه و منطقه از تلاشهای دکتر موحد برای جلوگیری از تحریف آثار مولانا گفت : تصحیح مثنوی معنوی از روی نسخه های معتبر صورت گرفته و قابل تقدیر است.

عبدالرضا راشد وابسته فرهنگی کشورمان نیز در سخنرانی خود با تشکر از حضور گسترده اساتید و دانش پژوهان در این مراسم و ابلاغ سلام و تحیات جناب آقای دکتر ابوذر ابراهیمی ترکمان ریاست محترم سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به ریاست دانشگاه و حضار محترم گفت : شهرت مولانا از مرزهای جغرافیایی منطقه فراتر رفته و سخنان یک پروفسور دانشگاه سوربن فرانسه شاهد این واقعیت است.
راشد اضافه کرد : این استاد دانشگاه می گوید ادبیات فارسی بر چهار ستون اصلی فردوسی ، سعدی ، حافظ و مولانا استوار است، فردوسی ، سعدی و حافظ هم سنگ و همتایانی در سطح جهان دارند ولی در جهان هیچ چهره ای را نیافتم که بتوانم مولانا را به او تشبیه کنم . بگفته عبدالرضا راشد : این استاد دانشگاه فرانسه عقیده دارد ، مولانا یگانه است و یگانه باقی خواهد ماند ،او فقط شاعر نیست بیشتر روانشناس و جامعه شناس است ، قدر او را بدانید و به وسیله او خود و خدا را بشناسید. وی در ادامه پیرامون شخصیت استاد موحد افزود: " مولوی سر آمد شاعران فرهنگ اسلامی و دکتر موحد نیز سرآمد مولوی پژوهان قرن اخیر است ".

استاد محمد علی موحد نیز با تشریح دیدگاههایش در باره مولانا و شمس تبریزی و قدردانی از مترجمین کتابهایش به زبان ترکی استانبول و همکاریهای مسوولان دانشگاه استانبول گفت: شاید برای اولین بار در تاریخ است که همزمان سه کتاب یک نویسنده ایرانی در استانبول رو نمایی می شود.
وی تصیح مثنوی معنوی را به عنوان گام اول موج مولاناشناسی و مولانا پژوهشی ارزیابی کرد و از دست اندرکاران ترجمه و نشر کتابهابی خود قدردانی نمود.

مهدی فروزان مدیر عامل شهر کتاب نیز در سخنرانی خود آثار مولانا را از جمله آثار مهم ماندگار ارزیابی کرد و گفت: با کشفهای جدید و افزایش دانش بشری نیاز به تصحیح آثار پیش می آید و تلاش دکتر موحد برای تصحیح مثنوی معنوی پس از یک صد سال از آخرین تصحیح آن بسیار باارزش است.

در ادامه این آیین ، دکتر نعمت یلدیریم ( مترجم کتاب هیاهو برای هیچ ) و دکتر تمیز ال هم مطالبی را پیرامون شخصیت استاد موحد بیان داشتند .

بختیار اسد زاده سرکنسول جمهوری اسلامی ایران نیز در سخنرانی اختتامیه جلسه با تشکر از حضور گسترده اساتید و دانشجویان در این مراسم ، گرد هم آیی اساتید زبان فارسی و ادبیات دو کشور و رونمایی همزمان ترجمه دو کتاب فارسی به ترکی استانبولی و تصحیح مثنوی معنوی در استانبول را یک رویداد تاریخی ارزیابی کرد.

وی از حضور دکتر موحد و رئیس دانشگاه استانبول در این مراسم و دست اندرکاران برگزاری این آئین باشکوه قدردانی کرد.

بعد از اجرای زنده تک نوازی تار هدایایی از سوی وابستگی فرهنگی و دانشگاه استانبول به استاد موحد اهداء گردید.

در پایان این مراسم از ترجمه کتاب هیاهو برای هیچ و کتاب شمس تبریزی و کتاب تصحیح مثنوی معنوی رو نمایی شد.

محمدعلی موحد "مؤلف کتاب «هیاهو بر سر هیچ» سعی کرده است به دور از گرد و غبار، ستیزه‌جویی و غوغاگری زمینه را برای رفع سوء‌تفاهم و رنجیدگی در میان دو طرف آماده کند. وی با بررسی سوابق تاریخی خلیج فارس در معاهدات بین‌المللی ایران و انگلیس و با ارائه اسناد محرمانه هندوستان و انگلستان و بررسی دقیق حقوقی اسناد و زیر و بم مذاکرات ادعاهای ارائه شده از سوی شیوخ را بی‌اساس و مبالغه مستعار می‌شمارد.

تصحیح «مثنوی معنوی» نیز بر اساس ۱۱ نسخه صورت گرفته که ۸ تا ۹ نسخه، نسخه‌هایی هستند که طی ۳۰ سال پس از وفات مولانا یعنی تا آخر قرن هفتم هجری کتابت شده‌اند. موحد در این کار، خود را مقید به نسخ قرنی که مثنوی در آن سروده شده دانسته و پا از آن فراتر ننهاده است چراکه کلیه تحریفات و دستبردها به متن مثنوی نیز زان پس روی داده است.

این اثر با مقدمه‌ای مبسوط همراه است که موحد در آن، به ملاحظات کلی در باب تصحیح مثنوی و شیوه‌ کار خود در تصحیح جدید مثنوی اشاره می‌کند. ملاحظاتی چون عوامل موثر در تحریفات مثنوی، مثنوی به عنوان نمونه‌ی ادبیات مهاجرت، زبان ویژه‌ی مولانا و تاثیرپذیری آن از محیط پیرامون. موحد با این نظر نیکلسون، فروزانفر، مینوی و گلپینارلی اتفاق دارد و معتقد است که مثنوی در سال‌های آخر زندگی مولانا دائما در معرض تجدید نظر و اصلاح و بازسازی بوده و دگرسانی‌های ضبط‌شده در نسخه‌هایی را که در پانزده سال اول بعد از درگذشت مولانا کتابت شده‌اند، حاصل و نتیجه‌ این بازخوانی‌های مکرر می‌داند.

«شمس تبریزی» اثر دیگر این مورخ و پژوهشگر است که در آن ابتدا به سابقهٔ فارسی دَری در آذربایجان، صوفیان آن سرزمین، اوضاع سیاسی آن دیار و حملهٔ مغولان به تبریز می‌پردازد و در ادامه نام و نشان شمس، تحولات روحی او، و سیر زندگانی وی را برمی‌رسد و سپس بزرگان آن روزگار را معرفی می‌کند. شرح سفر شمس به قونیه و آشنایی با مولانا مباحث بعدی کتاب‌اند.

نویسنده در ادامه تصویر مولانا در مقالات شمس و تصویر شمس در کلام مولانا را می‌کاود. کتاب با توصیف «جهان شادمانه شمس» پی گرفته می‌شود و با «غروب خورشید»، شرح رحلت شمس به دیار باقی، پایان می‌پذیرد.

محمدعلی موحد، مورخ و پژوهشگر نامی در سال ۱۳۰۲ در شهر تبریز دیده به جهان گشود. تحصیلات خود را در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران ادامه داد و در سال ۱۳۳۸ موفق به اخذ مدرک دکترای حقوق خصوصی از این دانشگاه شد.

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST