کد مطلب: ۱۲۳۵۳
تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۷

داستان کوتاه در ساحت رسول اکرم (ص) حرکت تازه‌ای است

ایبنا: مجید قیصری، دبیر علمی سومین جشنواره خاتم، عصر امروز (دوشنبه ۲۷ فروردین‌ماه) در آئین اختتامیه این جشنواره، گفت: امروز در حالی سومین اختتامیه جشنواره ادبی خاتم را برگزار می‌کنیم که سه سال پیش براساس یک نیاز، یک خلاء که در ادبیات داستانی خود با آن مواجه بودیم، این جشنواره را پی‌ریزی و پایه‌گذاری کردیم.


وی افزود: خوشبختانه با اهتمام و توجه نویسندگان خوش‌فکر و جوانی که در این سال‌ها ما را همراهی کردند، به این نقطه رسیدیم که حاصل آن، چند مجموعه داستان بوده است.

قیصری اظهار کرد: سه سال است که در سالروز بعثت پیامبر مهربانی‌ها، گردهم می‌آییم تا از سیره و شخصیت پیامبری سخن به میان بیاوریم که برای هدایت ما مبعوث شده است. اگر بعثت را برانگیخته شدن آن حضرت به مقام رسالت بدانیم که می‌دانیم، داستان کوتاه خاتم قرار است اول در مقام نویسنده، دوم در مقام خواننده برانگیزنده ما باشد.

این داستان‌نویس ادامه داد: سؤال جشنواره ادبی خاتم این است که آیا ما به پیامبر خود ایمان داریم؟ آیا ما به پیامبر نیاز داریم یا نه؟ جایگاه پیامبر در زندگی ما براستی کجاست؟ داستان کوتاه قرار است به این سوال‌ها پاسخ بدهد.

دبیر علمی جشنواره خاتم، گفت: از آنجایی که نوشتن داستان کوتاه به معنای اخص کلمه، نه حکایت، مَثَل، قصه، بلکه داستان کوتاه در ساحت رسول اکرم (ص)، حرکت نو و تازه‌ای است و همچون هر حرکت تازه‌ای نیازمند مطالعه، تحقیق و کوششی مضاعف است. برهمین اساس در سال گذشته یک دوره سه‌روزه برای ارتقاء سطح آموزشی هنرجویان دعوت شده، برگزار کردیم. همچنین با راه‌اندازی یک گروه در فضای مجازی، این اقدام را پشتیبانی کردیم و امیدواریم در سال آینده این روند را ادامه دهیم. پشتوانه نظری و تئوری ما دراین زمینه بسیار اندک است.

وی افزود: خوشبختانه در دوره اخیر، با تمام کم‌وکاستی‌هایی که در اطلاع رسانی داشتیم، شاهد ارسال بیش از ۵۷۲ اثر به دبیرخانه جشنواره خاتم بودیم که از این میان ۲۱۰ اثر در حوزه کودک و نوجوان و تعداد ۳۶۲ اثر در حوزه بزرگسال بود. در مرحله اول با تفکیک آثار که توسط هیأت علمی جشنواره صورت گرفت، در بخش کودک و نوجوان به ۳۶ اثر و در بخش بزرگسال به ۳۲ اثر در مرحله دوم رسیدیم.

قیصری درباره ملاک‌های داوری آثار در این دوره از جشنواره خاتم، بیان کرد: ملاک‌های داوری، ابتدا از جهت ساختار داستانی مورد توجه قرار گرفت و در مرحله بعدی پیوند داستان‌ها با موضوع جشنواره یعنی اسوه بودن شخصیت رسول مکرم اسلام محور بوده که داستان‌هایی از حیث زبان و ساختار بسیار پرقدرت بودند، ولی از نظر ارتباط با موضوع کمرنگ یا بالعکس بودند.

دبیر علمی جشنواره خاتم، ادامه داد: در بین آثار رسیده با توجه به رویکردی که در فراخوان سوم اعلام کرده بودیم، نگاه و توجه ویژه به اسوه بودن شخصیت رسول اکرم (ص)، مدنظر برگزارکنندگان جشنواره بود که این مهم در کمتر داستان‌ها مشاهده شد، که جا دارد مورد کنکاش و پژوهش محققان این حوزه قرار گیرد. در داستان‌ها بیش از آنکه به اسوه بودن پیامبر توجه کرده باشند ،نوعی گم‌گشتگی و جستجو برای حضور و ظهور شخصیت پیامبر مکرم اسلام را در زندگی شخصیت‌ها و راوی‌های داستان‌ها شاهد بودیم. این جستجو و کنکاش به خانه و کاشانه و خاک و مرز ایران محدود نشده و به فراتر از تاریخ و مرزهای ایران‌زمین نیز رسیده بود؛ انگار سرنوشت اویس قرنی در حال تکرار بود.

وی همچنین گفت: از نکاتی که باید به آن متذکر شوم، حضور چشمگیر نویسندگان زن در این دوره از جشنواره بوده، به‌گونه‌ای که در میان ۳۶ اثر رسیده به مرحله دوم داوری بخش کودک و نوجوان، فقط یک اثر از آقایان به مرحله نهایی رسیده است.

قیصری در پایان اظهار کرد: وظیفه خود می‌دانم از تمام کسانی که آثارشان را به دبیرخانه ارسال کردند و باعث پررونق‌تر شدن این  جشنواره شدند، کمال تشکر را بجا بیاورم. از هیأت علمی و داوران جشنواره که در ایام تعطیلات نوروز وقت گذاشته و آثار رسیده را با دقت و صبوری مطالعه کرده‌اند نیز تشکر کرده، توفیق روزافزون را برایشان از خداوند متعال مسئلت دارم. امیدوارم در سال جاری، شاهد شکوفا شدن داستان ایرانی خاصه در حوزه ادبیات دینی و شخصیت رسول مکرم اسلام باشیم. هرچند که بضاعت ما کم است، ولی امید بسیار داریم. 

 

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST