کد مطلب: ۱۲۵۶۳
تاریخ انتشار: شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۷

شش مفهوم بنیادی در تاریخ اندیشه

مجتبی حدیدی

ایران: ایده‌های بزرگ در جهان فلسفه کدامند؟ می‌پذیریم که انسان بودن یعنی برخورداری از موهبت فلسفه. پس با این حساب یعنی به طور ناخودآگاه پرسیده‌ایم که فلسفه چیست. چنانکه می‌دانیم کانت با تغییر جایگاه اندیشه از هستی به انسان، دروازه‌های عصر جدید را گشود. پس می‌بایست همگام با اندیشه ایده‌ها را شناخت و به تعریف و بازتعریف آنها پرداخت.
از میان ایده‌های شصت و چهارگانه فلسفی که تاکنون فلاسفه مدرن و پسامدرن به آنها پرداخته‌اند پروفسور آدلر به شش موردشان اشاره می‌کند. شاید همین موضوع اساس اقبال مترجم به این کتاب بوده است:
«شش ایده مورد بررسی کتاب- ایده‌های «صدق»، «خوبی»، «زیبایی»، «عدالت»، «برابری» و «آزادی» در بستر تاریخ اندیشه حرفه‌ای سابقه حضور ناچیزی دارند، ولی تاریخ حضور آنها در زندگی و اندیشه غیر حرفه‌ای موجود آدمی به اندازه تاریخ پیدایش وی است. تمامی این ایده‌ها و واژگان مهم و سازنده، ساختار گفتاری و محاورات روزمره‌اند» (یادداشت مترجم/صهفت)
«ایده‌های بزرگ» نوشته مورتیمر. جی ادلر با ترجمه همایون کاکاسلطانی درچهار بخش به ایده‌ها، قضاوت درباره آنها، عملکرد بر اساس ایده‌ها و مسائل و پرسش‌ها می‌پردازد. جملات مؤلف به صورت پیچیده پیش نرفته‌اند اما ایده‌ها همگانی و در دسترس اعلام شده‌اند. با این همه فاصله‌گذاری بین عام و عامه صورت گرفته است. یکی از ابزارهای همایون کاکاسلطانی ترجمه اصطلاحات است. همان‌طور که در گذشته کتاب فرهنگ اصطلاحات ویتگنشتاین را یکی از نیازهای مخاطب فلسفی دانست و پس از گردآوری و ترجمه، آن را به نشر گام نو سپرد.
 ایده‌های مورد واکاوی در این کتاب از حوزه اندیشه به سمت اخلاق حرکت می‌کنند. بنابراین همان قدر که تفسیری به نظر می‌رسند تجویزی نیز هستند.
ممکن است برای مخاطب این سؤال پیش بیاید که چگونه این چند ایده گزینش شده‌اند؟ به استثنای ایده زیبایی، مابقی واژه‌ها (صدق، خوبی، آزادی، برابری و عدالت) در اعلامیه استقلال امریکا بوده‌اند. اگر بپذیریم که این ایده‌ها محوری محسوب می‌شوند پس ایده‌هایی بزرگ هستند. از سمت دیگر اگر اهداف مورد نظر یک جمهوری این مقولات بوده و هستند، پس ملزم هستیم آنها را در بین شصت و چهار ایده مطروحه فلسفی‌ترین ایده‌ها فرض کنیم.
 ایده‌های بزرگ به همت نشر گام نو روانه بازار نشر شد.

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST