کد مطلب: ۱۲۶۱۹
تاریخ انتشار: شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷

تمایل به خواندن کتاب‌های سیاسی و افشاگرانه

ایسنا: مترجم کتاب‌های «آتش و خشم» و «یک وفاداری بالاتر» می‌گوید: تمایل به خواندن کتاب‌های سیاسی در جهان نسبت به رمان بیشتر می‌شود، به‌ویژه کتاب‌هایی مانند «آتش و خشم» که افشاگرانه است.

علی سلامی مترجم کتاب «آتش و خشم» مایکل وولف که در روزهای اخیر و در پی تورق توسط مقام معظم رهبری در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، در رسانه‌های جهان خبرساز شد، در گفت‌وگو با ایسنا درباره این کتاب اظهار کرد: اولین ترجمه از این کتاب را من انجام داده‌ام که به فاصله چند ماه به چاپ پنجم رسیده است. در بهمن‌ماه اولین چاپش منتشر شد. این کتاب بر دولت ترامپ تمرکز دارد و بر اساس ۲۰۰ مصاحبه است با مقام‌های ارشد آمریکا و کسانی که از نزدیک با ترامپ کار کردند و در کاخ سفید حضور داشتند و تمام رفتارهای ترامپ را نظاره می‌کردند.

او افزود:‌ مایکل وولف در ابتدای کتاب می‌گوید این کتاب مانند نمایش است؛ هر کسی می‌آید و نقشی بازی می‌کند و می‌رود، در واقع در دولت ترامپ کسی ماندگار نیست. او درباره ترامپ می‌گوید، ترامپ فردی تندخو و دمدمی‌مزاج است، سریع تصمیم می‌گیرد و به هیچ کس حتی به نزدیکان خود اعتماد ندارد. کسانی که با ترامپ کار می‌کنند اکثرا سابقه سیاسی ندارند. چیزی که در دولت ترامپ مهم است بحث خویشاوندگماری است و از نزدیک‌ترین افرادش در دولت استفاده می‌کند.

این مترجم درباره سطح کتاب با توجه به این‌که نویسنده آن روزنامه‌نگار است و کتاب شامل مصاحبه است، بیان کرد: مایکل وولف یک ژورنالیست محقق است و کتاب سطح بالایی از ژورنالیسم را دارد. خیلی از کتاب‌ها به صورت ژورنالیستی نوشته شده‌اند که بسیار معتبر هستند. این خبرنگاران در دل ماجرا می‌روند، اتفاقات را از نزدیک می‌بینند. ارتباطات گسترده‌ای دارند و به خاطر ارتباطاتی که دارند به حقایقی دست می‌یابند که خارج از دسترس دیگران است. وولف از نویسنده‌های مطرح است.

سلامی با بیان این‌که این کتاب جزو کتاب‌های پرفروش بوده و تاکنون دو میلیون نسخه از آن در آمریکا فروخته شده است، گفت: در این کتاب مسائلی مطرح می‌شود که آینده‌نگر است. مثلا می‌گوید ترامپ فلان شخص را بیرون می‌کند و کس دیگری را جایگزین او می‌کند یا به فلانی مقام بالاتری می‌دهد. مسائلی که در کتاب مطرح می‌شود بعدا اتفاق می‌افتد. این کتاب با دقت نوشته شده است؛ وقتی درباره نیکی هیلی - نماینده آمریکا در سازمان ملل - می‌گوید او یکی از دوستان ایوانکا دختر ترامپ است که در یک میهمانی با او آشنا شده است و به صورت غیرمستقیم درباره روابط ترامپ با او می‌گوید که این موضوع سروصدای زیادی در آمریکا به وجود آورد.

او سپس بیان کرد: نویسنده کتاب به خاطر این‌که در این کتاب تلویحا مسائلی را مطرح می‌کند و بسیار زیرک است از اتهامات فرار کرده است. زمانی که کتاب را ترجمه می‌کردم فکر می‌کردم وولف در کتاب غلو بسیاری کرده است اما با گذشت زمان می‌بینم حرف‌هایش درست است.

این مترجم درباره استقبال از کتاب‌هایی مانند «آتش و خشم» خاطرنشان کرد: تمایل به خواندن کتاب‌های سیاسی در جهان نسبت به رمان بیش‌تر می‌شود، به‌ویژه کتاب‌هایی مانند «آتش و خشم» که افشاگرانه است؛ مایکل وولف در این کتاب ادعا می‌کند کتابم دولت ترامپ را سرنگون می‌کند. همچنین در این کتاب مطرح می‌کند که ترامپ یا خود از ریاست‌جمهوری کنار می‌رود و یا طبق قانون اساسی آمریکا خلع صلاحیت می‌شود. او صفت‌ها و شخصیت‌هایی را برای ترامپ بیان می‌کند اما قضاوت درباره ترامپ و این را که او فرد سالمی است یا نه به عهده خواننده می‌گذارد. شما بعد از خواندن کتاب نتیجه می‌گیرید ترامپ فردی نیست که پایبند به اخلاق باشد و یا اصولی را قبول داشته باشد. حتی ترامپ جلسه امنیت ملی را ترک می‌کند به خاطر این‌که حوصله‌اش سر رفته است. یعنی ترامپ نمی‌داند در چه جایگاهی قرار گرفته و تصمیماتش چه تأثیراتی بر آمریکا و تمام دنیا دارد.

او همچنین درباره کتاب «یک وفاداریِ بالاتر» که جیمز کومی رئیس سابق اف.بی‌.‌آی آن را نوشته است، گفت: این کتاب هفته پیش منتشر شد و الان به چاپ ششم رسیده است. «یک وفاداری بالاتر» یک پله از کتاب «آتش و خشم» به لحاظ اهمیت بالاتر است، زیرا در کتاب وولف یک روزنامه‌نگار محقق صحبت می‌کند و نویسنده کتاب «یک وفاداری بالاتر» جیمز کومی است و او از نزدیک همه ماجراها را دیده است. کومی اولین کسی است که علیه ترامپ در کنگره شهادت می‌دهد؛ به خاطر ملاقات خصوصی در یک ضیافت شام که با ترامپ داشته است. طبق قانون آمریکا ارتباط مستقیم رئیس‌جمهور با رئیس اف‌.بی‌.آی امکان‌پذیر نیست زیرا برخی از پرونده‌ها مستقیم به وزرا و حتی رئیس‌جمهور برمی‌گردد. ترامپ در ضیافت شامی که با کومی دارد از کومی می‌خواهد پرونده روسیه (درباره دخالت روس‌ها در انتخابات آمریکا) و پرونده اخلاقی ترامپ در روسیه را نادیده بگیرد و به او وفادار باشد.

علی سلامی سپس ادامه داد: کومی می‌گوید حتما به پرونده رسیدگی می‌کنم و وفادار هستم اما به وفاداری بالاتری اعتقاد دارم که وفاداری به رئیس‌جمهور نیست بلکه منافع کشور من است که به خاطر این موضوع اخراج می‌شود. زمانی که اخراج می‌شود، دیگر مقام ارشد نیست و به عنوان یک شهروند همه این مسائل را مطرح می‌کند.

او خاطرنشان کرد: کتاب «یک وفاداریِ بالاتر» فقط درباره ترامپ نیست بلکه شامل دولت‌های بوش، اوباما و ترامپ است. درباره زندان ابوغریب و شکنجه‌هایی که آن‌جا صورت گرفته، حرف‌هایی زده است. رئیس سابق اف.بی‌.آی یک نتیجه‌گیری مشابه با کتاب «آتش و خشم» دارد و معتقد است ترامپ یک آدم غیراخلاقی است و لیاقت رئیس‌جمهور بودن را ندارد. کومی اظهار می‌کند زمانی که ترامپ از من پیمان وفاداری می‌خواهد به رئیس خانواده مافیا شباهت داشت. اصطلاح فیلم «پدرخوانده» را می‌آورد و می‌گوید دوستانت را نزدیک‌ خودت نگه دار و دشمنانت را نزدیک‌تر؛ او نوع دولت ترامپ را به مافیا تشبیه می‌کند و معتقد است او مانند رئیس مافیاست. ترامپ یک اتفاق بد است که آمریکا را نابود می‌کند و برای کل جهان خطرناک است. کومی ترامپ را مانند آتشی می‌داند که در میان یک جنگل افتاده است و جنگل را نابود می‌کند.

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST