کد مطلب: ۱۲۶۸۷
تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲ خرداد ۱۳۹۷

حاج سیّدعلی صدر: میراث دار پاکی و صداقت

مهدی فیروزان

حاج سیّد علی صدر بزرگ خاندان صدر، که اخلافش با ۳۸ واسطه به امام موسی بن جعفر علیه السلام می رسد در شامگاه سه شنبه اوّل خرداد ماه جاری بسوی ملأ اعلی پر کشید. آرام و رام دار فانی را  وداع کرد و بر سر سفره افطار مادرش حضرت فاطمه الزهرا متنعم شد.

او دومین پسر حضرت آیت العظمی سیّد صدرالدین صدر بود که ۹۴ سال را با عزت، ایمان و آزادگی و مناعت طبع زیست. مرحوم حاج علی آقا برادر کوچکتر مرحوم حضرت آیت الله سیّد رضا صدر و برادر بزرگتر امام موسی صدر، که خداوند نجاتش دهد، است او عارفی گمنام و عصاره معرفت و دوستی و اخلاق بود. در میان همگان در دوستی و رفاقت و فداکاری زبانزد بود. دوستان و آشنایان او را طیفی از رجال و شخصیت های حوزوی و دانشگاهی و سیاسی و تکنوکرات و کسبه و خانواده های موثر و خاندان های گمشده در تاریخ تشکیل می داد. که امروز در سوگش هر آنکه از ایشان بر جای مانده  متالم و دردمند است.

پدر مرحوم حاج علی آقا، آیت الله العظمی سیّد صدرالدین صدر از مراجع ثلاث قم بود که حفظ و تقویت حوزه علمیه قم را در دعوت از حضرت آیت الله العظمی بروجردی و زعامت عامه ایشان دیدند و با اصرار و خواهش و تمنا ایشان را به قم آوردند: حتی جای نماز و مسند زعامت حوزه و  مصطبه درس خود را در اختیار مرجع مهمان گذاشت. سپردن درس و مسجد و اعتبار به مرجعی دیگر فداکاری عارفانه و گذشت از همه جهان به سبب اعلمیت و رجحانی بود که در آیت اله بروجردی می دید.

فرزند چنین فرزانه ای فقط می تواند در بحران های سیاسی معاصر و مشکلات و فراز و نشیب های اجتماعی و اقتصادی کشتی آبرو و اعتبار و ایمان خانوادگی را به ساحل سلامت برساند و ۹۴ سال پاک و مطهر زندگی کند. عاش سعیدا و مات سعیدا.

مرحوم حاج علی آقا کودکی و نوجوانی و جوانی خود را  با کسب فیض از  محضر پدر و برادر بزرگ تر و نیز همگنان و هم‌سن و سالان خود در قم گذراند و بسیاری از مراجع بزرگوار امروز و دیروز در شمار دوستان و همکلاسان آن روزگاران  او هستند.

در زمانی که فرزندان علما راه پدران خود را بر می گزیدند او به سبب آشنایی با روحیات پدر و روحیه آزادگی خود که محصول تربیت همان پدر بود جرات و شهامتی کرد و راه حوزه را در پیش نگرفت و به استخدام شرکت بیمه ایران درامد. مرحوم حاج سیّد علی آقا صدر تاریخ شفاهی صد سال ایران بود.

از ابتدای حکومت پهلوی و جنگ جهانی دوم تا حوادث مشهد و مسجد گوهرشاد، مصدق و کاشانی، انقلاب اسلامی ده ها سال حوادث  بسیار متنوع و متعدد.

پس از انقلاب را به خوبی زندگی کرده بود و همه را با دقت و حافظه خوب به ییاد می آورد. ماشاالله به حافظه اش که اقیانوسی از شعر و لطافت و ظرافت و خاطره و حادثه بود.  او پنداری با همه شخصیت های گوناگون  زیسته بود و همه دیوان های شعر شعرا را در دل و جان حفظ کرده بود. صدای خوبی داشت. گاه گاهی زمزمه می کر و مرا شیدا ساخت.

 در یک کلام بگویم مرحوم حاج سیّد علی آقا صدر میراث دار پاکی و صداقت سنت حقیقی شریعت در روزگار ما و عارف گمنامی در تبار حقیقت جویان بی تکلف بود.

روحش شاد در این ماه مهمانی خداوند و تسلیت بر خاندان و خانواده گرانمایه‌اش.

0/700
send to friend
نظرات 1
  • 1
    0
    پاسخ به این نظر
    غلامرضا امامی یکشنبه 6 خرداد 1397
    تسلیت...همدل وهمراهتان هستم... چه یادهایی که از ان رادمرد فرزانه مهربان به یاد دارم. درماه خدا ... به مهمانی خدا روان پاکش پر کشید ...یادش ماناست
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST