کد مطلب: ۱۲۶۹۹
تاریخ انتشار: شنبه ۵ خرداد ۱۳۹۷

راث ادبیات را به انتها رساند

علی پاکزاد

 اعتمادآنلاین: «فیلیپ راث» از مهم‌ترین رمان‌نویسان قرن بیستم امروز در سن ۸۵ سالگی درگذشت. محمود دولت‌آبادی نویسنده مطرح کشورمان معتقد است که فقدان «فیلیپ راث» برای جامعه آمریکا دردناک خواهد بود. دولت‌آبادی اعتقاد دارد که هر نویسنده و نمایشنامه‌نویس معتبری که از دنیا می رود قطعا خسارت زیادی به حوزه ادبیات وارد می شود.

محمود دولت‌آبادی با اشاره به درگذشت فیلیپ راث به اعتمادآنلاین گفت: «من هم به تازگی این خبر را شنیده‌ام و به‌شدت از شنیدن آن ناراحت شدم. هر نویسنده یا نمایشنامه‌نویس معتبری که از دنیا می‌رود قطعا خسارت زیادی به حوزه ادبیات وارد می‌شود. به‌حدی این موضوع مهم است که شاید مردم به آن واقف نباشند. هر نویسنده یا استاد ادبیات گنجینه‌هایی در درون دارد که می‌تواند یک جامعه را به تعالی برساند. فیلیپ راث از این قاعده مستثنا نبود و آثار او در طول سالیان دراز کمک زیادی به فرهنگ و ادبیات کشور آمریکا کرد. راث از آن انسان‌هایی بود که ادبیات و نویسندگی را به انتها رساند.»

او ادامه داد: «فیلیپ راث در حوزه تئاتر و نمایشنامه‌نویسی هم آثار فوق‌العاده‌ای را خلق کرد. اخیرا با بچه‌های جوان که صحبت می‌کردم متوجه شدم که قرار است مجله‌ای را منتشر کنند که در آن به آثار فیلیپ راث پرداخته شود. اما اکنون باید برای او ویژه‌نامه‌ای را ترتیب دهند و بزرگداشتی برای او برگزار کنند. راث از کسانی است که توانسته بود جایزه «کافکا» را نیز کسب کند.»

فیلیپ راث، نویسنده و برنده جوایز بوکر و پولیتزر و از مهم‌ترین رمان‌نویسان قرن بیستم میلادی بود. او که از سال ۱۹۷۵ عضو موسسه ملی هنر و ادبیات آمریکا بوده و تا سال ۱۹۸۹ به عنوان ویراستار آثار ادبی با انتشارات «پنگوئن» همکاری می‌کرد، از سال ۱۹۹۲ وقت خود را فقط صرف نویسندگی کرد و سال ۲۰۱۲ با رضایت کامل، این حرفه را کنار گذاشت.»

 

 

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST