کد مطلب: ۱۲۷۰۱
تاریخ انتشار: شنبه ۵ خرداد ۱۳۹۷

اسطوره‌‌‌ی کهن جمشید در قامت نوی گرافیکی

رمان گرافیکی طلوع جمشید، اولین مجموعه از سه‌گانه‌ی «آخرین داستان» است. این مجموعه برای آشنایی جوانان و نوجوانان با اسطوره‌ی جمشید، پادشاه دوران طلایی تاریخ اساطیری ایران، راهی مدرن را برگزیده است. این سه‌گانه شامل طلوع جمشید (در دو جلد)، غروب جمشید (در دو جلد)، ارشیا است.  

   اثر برداشتی آزاد از اسطوره‌ی جمشید است که با اقتباس از شاهنامه‌ی فردوسی، متون پهلوی از جمله اوستا و وندیداد، و شرح و توضیح‌های اسطوره‌شناختی از آن صورت گرفته است. اهمیت این اسطوره تا جایی است که گذشته از اساطیر کهن ایرانیان، در قالب خدایان هندی و اروپایی ظاهر شده و همچنین پایه‌ی باورهای اساطیری مردمانی از سرزمین‌های دیگر است.

   تصویرگری با در نظر داشتن استانداردهای رمان مصور معاصر انجام گرفته و حاصل همکاریِ گروهیِ هنرمندان طراح، تصویرگر و گرافیست شامل سپهر صادقیان، شیوا گل‌محمدی، داوود دیبا، زهره ندایی، ماندانا رشتیانی، محسن لیستی است.

   در طلوع جمشید، خداوند به جمشید، پادشاه جم و فرزند تهمورث، فرّه ایزدی می‌بخشد و به او مأموریت می‌دهد که برای حفاظت از مردمانش در مقابل دیو سرما، ملکوس، جایی امن بنا کند. جمشید با فنونی که از یزدان آموخته و به کمک مردمانش مشغول ساختن محلی امن به نام جمکرد می‌شود. هنوز دیوارهای جمکرد کامل نشده‌اند که برادر ناتنی جمشید، سپیتور، خبر از نزدیک شدن ملکوس می‌دهد و پیشنهاد می‌کند که تسلیم دیو سرما شوند. جمشید نمی‌پذیرد و راهی دیگر می‌جوید، بدین ترتیب، داستانی آغاز می‌شود که در آن سویه‌ی الهی ـ انسانی جمشید فراز و فرودهای بسیاری را رقم می‌زند.

   این رمان گرافیکی به تازگی به نویسندگی اشکان رهگذر، در شمارگان هزار و در قالب یک جلدیِ شومیز و دوجلدیِ سخت در استودیو هورخش منتشر شده است.

 

کلید واژه ها: استودیو هورخش - طلوع جمشید -
0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST