کد مطلب: ۱۲۷۸۱
تاریخ انتشار: شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۷

از عروسک‌سازی

«عروسک‌های متحرک» به‌تازگی در استودیو هورخش به چاپ رسیده است. حقیقی در این کتاب ضمن تأکید بر اینکه عروسک‌سازی بنیان انیمیشن‌سازی است، مخاطب را به ساختن عروسک‌هایی ساده با کمترین ابزار و ساده‌ترین مواد دعوت می‌کند.

   عروسک‌ها حتی پیش از شکل‌گیری ادیان نخستین، در عصر جادو، برای دراختیارگرفتن یا نابودکردن دشمن کاربرد داشته‌اند. نمونه‌هایی از عروسک‌های عجیب‌وغریب در میان اقوام هندی، مصر، یونان و سرخپوستان امریکایی دیده شده است. در آثار شاعران ایرانی نظیر خیام، عطار نیشابوری، خاقانی، نظامی گنجوی اشاراتی به عروسک و عروسک‌گردانی به چشم می‌خورد. اهمیت عروسک‌ها تا آنجا است که هنوز به‌منزله‌ی نماد و سمبل برخی کشورها از سوغاتی‌های اصلی آنها به شمار می‌رود. «ماتریوشکا»ی روسی، «مبارک» ایرانی، «پهلوان کچل» ازبکستان، «پروساگا»ی هندی هر یک سفیر تاریخ کهن سرزمین خودند. گذشته از تمام اینها، عروسک‌ها از نخستین دوستان بی‌صدا و رام کودکی ما هم هستند.

   هرمز حقیقی دارای مدرک کارشناس نقاشی از دانشگاه هنر و کارشناسی ارشد انیمیشن و نقاشی متحرک از کالج کلمبیا است. او با بیش از هشتاد انیمیشن کوتاه، سابقه‌ی همکاری با استودیو والت دیزنی و تدریس در مؤسسات و دانشگاه‌های داخلی، از بنیان‌گذاران انیمیشین در ایران است. او در این کتاب، مجموعه‌ای آموزشی تدارک دیده است که در آن برای هنرجویان، علاقه‌مندان مبتدی و مؤسسه‌های هنری در حوزه‌های تئاتر عروسکی، انیمیشن و عروسک‌سازی راهی به دنیای عروسک‌سازی گشوده. در این کتاب ضمن معرفی برخی از عروسک‌های هنری، تاریخچه‌ی کوتاهی از روش‌های تولید عروسک‌ها و ارتباط آنها با انیمیشن ارائه شده است. مواد اولیه، ابزار ضروری، روش‌های ساخت عروسک‌های هنری مرور شده است و مسائل مربوط به ساخت فیلم‌های کوتاه عروسکی نیز در این میان گنجانده شده است.

   این کتاب در شمارگان ۱۰۰۰ و به قیمت ۱۸۰۰۰ تومان منتشر شده است.

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST