کد مطلب: ۱۲۸۰۱
تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۷

از عشق رمانتیک به مهارت عشق

غزاله صدرمنوچهری

آلن دوباتن، فیلسوف و نویسنده‌ی سوئیسی‌تبار، در ایران با کتاب‌هایی چون «تسلی‌بخشی‌های فلسفه»، «هنر سیروسفر» و «جستارهایی در باب عشق» شناخته شده است. در تمام این آثار فلسفه به نوعی با زندگی روزمره مربوط شده است. متن روان و ساده‌یاب این آثار مخاطبان گسترده‌ای برای این فیلسوف مردمی به ارمغان آورده است.
عشق پیش از این در «جستارهایی در باب عشق» هم موضوع اصلی اثر دو باتن بوده است، او حالا بعد از بیست و اندی سال دوباره به این موضوع بازگشته است. جستارها بر مواجهه‌ی عاشقانه و مناسبات پیش از ازدواج در جامعه‌ی غربی متمرکز بود، در حالی که بخش عمده‌ی تمرکز «سیر عشق» بر مسائل عشق در زندگی مشترک است. اینجا، دو باتن باورها و کلیشه‌های رمانتیک را در میان داستان مرور می‌کند و ناکارآمدی، سوءتفاهم‌ها، آسیب‌های جدی‌‌ آنها را برجسته می‌کند. او از اهمیت بیش از اندازه‌ای که به آغاز عشق، به برخوردهای اولیه، قرار ملاقات‌ها، اظهار عشق، خواستگاری و در نهایت ازدواج داده شده خرده می‌گیرد. در جایی می‌گوید: «برای رمانتیک‌ها، آغاز همه‌ی آن چیزی را که درباره‌ی عشق مهم است، در بر دارد. به همین دلیل است که در بسیاری از داستان‌های عاشقانه، بعد از اینکه زوج از موانع اولیه گذشتند، راوی کاری نمی‌تواند با آن‌ها بکند جز اینکه آینده‌ای نامشخص برایشان رقم بزند یا به کل نابودشان کند.»
دو باتن می‌کوشد نشان دهد که آنچه اغلب تفکر رمانتیک درباره‌ی آن سکوت می‌کند واقعیت زندگی عاشقانه است. بنابراین، یکی از آن زوج‌های تا ابد خوشبخت را انتخاب می‌کند و از امکان تاب‌آوردن رابطه‌ی عاشقانه در قالب ازدواج می‌پرسد. داستان شخصیت‌های رمان این بار، دقیقاً از جایی آغاز می‌شود که فانتزی‌ها آنها را رها کرده‌اند. حالا این زوج جوان تازه باید راهی طولانی را طی کنند تا به آمادگی برای ازدواج برسند. دو باتن آن را «دوره‌‌ی آموزشی» عشق تعبیر می‌کند. ربیع و کرتسن باید دریابند که دگرگونیِ تأیید بی‌دریغ اولیه به پافشاری بر ترتیب و تغییر دیگری، وعده‌ی امنیت وجود را مختل می‌کند. بپذیرند که باید دست از اصلاح خیرخواهانه‌ی یکدیگر بردارند. باید دریابند که ویژگی‌های آزارنده‌ی شریک‌ زندگی‌شان ممکن است عوارض نقاط قدرت او باشند؛ شمّ اقتصادی قوی و کارآمد می‌تواند شریک زندگی‌مان را به فردی بسیار حسابگر و مادی‌گرا تبدیل کند. باید او را درک کرد و از سرزنش برای عوارض جانبی نقطه‌ی قوت دست کشید. باید بیاموزند که شغل، بچه‌ها و روزمرگی موانعی سر راه زندگی دو نفری‌شان قرار می‌دهد که صبر، درک و همکاری می‌طلبد...و سرانجام بیاموزند که چگونه به تعهدشان در ایجاد واحد خانواده وفادار بمانند.
«سیر عشق» با ترجمه‌ی زهرا باختری، در شمارگان ۱۰۰۰، ۲۴۳ صفحه، قیمت ۲۰۰۰۰ تومان در انتشارات چترنگ منتشر شده است.

 

 

 

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST