کد مطلب: ۱۲۸۰۳
تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۷

منتقدان از تجربه داستان‌نویسی بیل کلینتون و پترسون چه می‌گویند

مهر: به نقل از هالیوود ریپورتر، رمان تریلر «رییس‌جمهور گم شده است» نوشته رییس‌جمهوری سابق ایالات متحده بیل کلینتون و رمان‌نویس پرفروش جهانی جیمز پترسون منتشر شده و نقدهای مختلفی گرفته است. این نقدها حاکی از آن هستند که منتقدان درست به همان اندازه‌ای که سر سیاست‌های کلان کشور اختلاف نظر دارند، در مورد این کتاب هم به دو دسته تقسیم می‌شوند.

داستان کتاب «رییس‌جمهور گم شده است» در زمان حال به وقوع می‌پیوندد و درباره رییس‌جمهوری سرکش به نام جاناتان دانکن است که به خاطر فرار کردن مداوم از دست سرویس مخفی کاخ سفید با استیضاح مواجه است. تلاش‌های اخیر او برای دوری از انظار عمومی و دیگران به دلیل مذاکره با یک تروریست بین‌المللی بوده است. دانکن متقاعد شده تنها مردی است که اطلاعات کافی برای جلوگیری از یک حمله تروریستی سایبری علیه ایالات متحده را دارد و حاضر است هر کاری برای نجات کشور انجام دهد.

تشابه‌هایی در تمام طول این کتاب ۵۰۰ صفحه‌ای با ریاست‌جمهوری خود بیل کلینتون وجود دارد که باعث شده خیلی‌ها از جمله ران چارلز منتقد واشنگتن پست انگیزه‌های حقیقی نوشتن این داستان را زیر سؤال ببرند.

چارلز نوشت «دگرسیمایی ویلیام جفرسون کلینتون درون جاناتان لینکلن دانکن چیزی است که باید تا سال‌ها در دانشکده‌های روان‌شناسی مورد مطالعه قرار گیرد» و به این حقیقت اشاره کرد که هر دو به یک شیوه بزرگ شده‌اند و خانواده‌های مشابهی داشته‌اند: همسر فقید دانکن فارغ‌التحصیل دانشگاه قانون بود (هیلاری از مدرسه قانون ییل مدرکش را گرفت) و هر دو یک دختر دارند. چارلز در ادامه مقایسه می‌کند که دانکن به عنوان یک قهرمان جنگ نمایش داده می‌شود و کسی است که پس از مرگ همسرش دیگر با کسی نبوده است. اما این در حالی است که کلینتون طی جنگ ویتنام از خدمت نظامی اجتناب ورزید و رسوایی‌هایی عمومی درباره روابط فرازناشویی‌اش داشته است.

با وجود اینکه خیلی‌ها از ارتباط این کتاب با دنیای واقعی می‌ترسند، نیکول والاس منتقد نیویورک تایمز در نقد خود نوشت که نزدیک بودن این کتاب «جاه‌طلبانه و به شدت خواندنی» با واقعیت، نه یک مانع بلکه نقطه اصلی فروش آن است. تسا برنسون منتقد مجله تایم هم نوشت که واقعیت‌های موجود در «رییس‌جمهور گم شده است» عنصری از مرموز بودن را به تجربه خواننده اضافه می‌کند و این باعث می‌شود خیلی‌ها به این فکر کنند که دقیقاً کدام بخش‌های کتاب را خود کلینتون نوشته است.

مثل بسیاری از تریلرها، این رمان هم از صحنه‌های اکشن بسیاری استفاده می‌کند و این نکته‌ای بود که منتقدان هم به آن اشاره کردند. به طور مثال، در یکی از صحنه‌های اکشن شخصیت یک آدم‌کش به نام باخ به داستان اضافه می‌شود که والاس آن را به خاطر دیالوگ و پیشرفت شخصیتی خوب مورد ستایش قرار می‌دهد، اما استیون پول منتقد گاردین می‌گوید شخصیتی مثل باخ دقیقاً دلیل آن است که بعضی‌ها از جمله استیون کینگ به پترسون به عنوان یک «نویسنده افتضاح» اشاره کرده‌اند.

مثل چارلز، پول هم استفاده از سکانس‌های اکشن بزرگ کتاب را زیر سؤال می‌برد، مخصوصاً با توجه به اینکه بر خلاف آن‌ها، در بخش قابل توجهی از کتاب شخصیت دانکن مشغول سخنرانی و نصیحت کردن بقیه درباره عملکرد دولت و مسئولیت‌های ناتو است.

با این حال، همانطور که پول اشاره می‌کند، سکانس‌های اکشن می‌توانند در طولانی مدت به نفع کتاب تمام شوند چون به احتمال زیاد اقتباسی از آن به پرده نقره‌ای راه پیدا خواهد کرد. پول گفت: تا وقتی که روی چنین چیزهایی تمرکز کند، سریال تلویزیونی که شبکه شوتایم از آن خواهد ساخت بدون شک موفق خواهد شد.

در ماه سپتامبر، شوتایم اعلام کرد که از همین حالا «رییس‌جمهور گم شده است» را در مسیر ساخت قرار داده است. دیوید نویز، رییس و مدیر عامل کمپانی شوتایم نتوورکس آن موقع گفته بود: سریال کردن این کتاب کودتایی در بالاترین درجات است

 

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST