کد مطلب: ۱۲۹۵۴
تاریخ انتشار: چهارشنبه ۶ تیر ۱۳۹۷

دیدار دبیر اول سفارت روسیه با معاون فرهنگی شهر کتاب

الکساندر مازیرکا، دبیر اول سفارت روسیه در ایران و نماینده سازمان «روس ساترودینچیستوا» به همراه دکتر زهرا محمدی استاد زبان و ادبیات روسی دانشگاه تهران و نماینده بنیاد روسکی‌میر در ایران روز سه‌شنبه پنجم تیرماه با علی‌اصغر محمدخانی معاون فرهنگی و بین‌الملل شهر کتاب دیدار و درباره‌ی همکاری‌های متقابل فرهنگی ایران و روسیه گفت‌وگو کردند.

در این دیدار محمدخانی به برنامه‌هایی که در طول ده سال گذشته درباره‌ی ادبیات و فرهنگ روسیه در شهر کتاب برگزار شده است اشاره کرد و گفت، برگزاری همایش سعدی و پوشکین، همایش تولستوی و یک هفته با تولستوی با حضور ولادیمیر تولستوی، همایش ایوان بونین، پل ادبی ایران و روسیه با حضور هفت نویسنده و شاعر و منتقد از روسیه، عصری با بولگاکف، عصری با فاضل اسکندر، دعوت از ویکتور ارافیف نویسنده رمان استالین خوب و ... برنامه‌های متعدد دیگر تاکنون در شهر کتاب برگزار شده است و لازم است مراکز ادبی و نهادهای فرهنگی روسیه درباره‌ی معرفی فرهنگ و تحولات ادبی معاصر روسیه بیشتر همکاری نمایند.

محمدخانی گفت که با وجود این‌که ایران و روسیه همسایه‌اند، مسافران و سیاحان روسی کمتر از جهانگردان دیگر کشورهای اروپایی به ایران مسافرت کرده‌اند و ایران‌شناسی در روسیه سابقه طولانی دارد.

وی گفت که تدریس زبان و ادبیات فارسی از قرن نوزدهم در شوروی مورد توجه قرار گرفت و پیشرفت زیادی داشت و علت پیشرفت نیز این بود که چون تدریس هرگاه با پژوهش همراه باشد، آفرینندگی را سبب می‌شود و در روسیه دانش زبان‌شناسی همواره با پژوهش و تحقیق همراه بوده است و از این روی پیشرفت چشمگیر داشته است و متقابلا در دو دهه اخیر نزدیک به ده دانشگاه در ایران رشته زبان و ادبیات روسی دایر شده است و زمینه برای همکاری‌های فرهنگی گسترده‌تر مساعد است.

محمدخانی به دیدارها و برنامه‌هایی که در روسیه داشته است اشاره کرد و گفت، شهرکتاب چندین برنامه فرهنگی با مرکز چخوف، بنیاد تولستوی، انستیتو سولژنیتسین، بخش شرق‌شناسی دانشگاه مسکو و انجمن نویسندگان سن‌پترزبورگ داشته است و علاقه‌مند است که بیشتر در حوزه تحولات ادبی روسیه در سه دهه اخیر همکاری نماید.

الکساندر مازیرکا در این دیدار به وظایف سازمان روس ساترودینچیستوا اشاره کرد و گفت این سازمان، سازمانی فرهنگی برای برقراری ارتباط فرهنگی با کشورهای مختلف جهان است و نمایندگی این سازمان در ایران حدود یکسال است که فعالیت دارد و ما علاقه‌مندیم که در حوزه‌ی ادبیات با مرکز فرهنگی و بین‌الملل شهر کتاب همکاری بیشتری داشته باشیم و آماده‌ایم که ارتباط گسترده‌تر مراکز ادبی روسیه را با شهر کتاب فراهم کنیم و در شهریورماه سالجاری در زمان برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب مسکو با مدیران خانه پوشکین و دیگر نهادهای فرهنگی گفت‌وگوی مستقیم صورت گیرد و پل ادبی ایران و روسیه تقویت و تحکیم گردد.

 

کلید واژه ها: الکساندر مازیرکا -
0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST