کد مطلب: ۱۴۲۳۷
تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۷

رویارویی با پرسش‌های ابدی

پرسش‌های بنیادی انسان از آغاز تفکر بشر وجود داشته‌اند و همواره حس انسان را برانگیخته‌اند. منظور از پرسش‌های بنیادی آن پرسش‌هایی است که انسان درباره‌ی ماهیت خودش و جهان دارد. این پرسش‌ها به تناسب رشد فهم انسان، عمیق‌تر و پیچیده‌تر شده‌اند و به موازات آن پاسخ به این پرسش‌ها هم با پیشرفت دانش انسان، دقیق‌تر شده‌اند. سه حوزه‌ی اصلی که به این پرسش‌ها پرداخته‌اند: فلسفه، علم و مذهب بوده است. این حوزه‌ها هر یک از منظر خود پرسش‌ها را کاویده و کوشیده‌اند پاسخ‌هایی درخور برای آن‌ها فراهم آورند. با این حال به نظر می‌رسد با توجه به پیشرفت‌های علمی که در نیمه‌ی دوم قرن بیستم در حوزه‌های فیزیک، کیهان‌شناسی، علوم زیستی و علوم شناختی حاصل شده است، نوعی همگرایی و همسویی میان این سه حوزه اجتناب‌ناپذیر باشد. پرسش از منشاء پیدایش جهان، فرآیند شکل‌گیری حیات و به ویژه حیات هوشمند، خاستگاه قوانین طبیعت و ماهیت ذهن و آگاهی از این جمله پرسش‌هاست.

نشست هفتگی شهر کتاب در روز سه‌شنبه ۲۳ مرداد ساعت ۱۶:۳۰ به بحث و گفت‌وگو در باب «علم، فلسفه و الهیات و رویارویی با پرسش‌های ابدی» اختصاص دارد که با حضور مصطفی مستور، دکتر میثم توکلی‌بینا (عضو هیات علمی موسسه‌ی پژوهشی حکمت و فلسفه) و دکتر کاظم سرپولکی(مدیر گروه علوم زیستی دفتر مطالعات علم و دین) در مرکز فرهنگی شهر کتاب واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر (بخارست)، نبش کوچه سوم برگزار می‌شود.

به رغم تقاضای نسل امروز برای یافتن پاسخ‌هایی به این پرسش‌ها، طرح این نوع مباحث شایسته است که بیشتر مورد توجه جامعه‌ی علمی و فرهنگی ایران قرار گیرد و مرکز فرهنگی شهر کتاب در نشست‌های مختلف به این پرسش‌ها و پاسخ‌های دانشمندان، فیلسوفان و نویسندگان می‌پردازد.

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST