کد مطلب: ۱۴۳۰۴
تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۷

فیلسوف و نویسنده برجسته بلاروس و بنیانگذار مجله «اندیشه‌ی بلاروس»

ابوالقاسم مختاریان/ رایزن فرهنگی ج.ا.ایران در بلاروس

در تاریخ ۱۱ آگوست ۲۰۱۸ فیلسوف، روزنامه نگار و نویسنده مشهور بلاروس و نیز بنیانگذار مجله «اندیشه بلاروس»، ولادیمیر ولیچکو در سن ۷۵ سالگی درگذشت.

به گفته یلنا استلماخ، معاون اول اتحادیه نویسندگان بلاروس، ولادیمیر ولیچکو یکی از بنیانگذاران مجله ادبی، معنوی، آموزشی و علمی نویسندگان بلاروس و روسیه «بلایا وِژا» و یکی از اعضای اتحادیه نویسندگان بلاروس بود. ولادیمیر ولیچکو برنده «قلم طلایی»، جایزه اتحادیه روزنامه نگاران بلاروس و همچنین پس از آن عضو کمیته داوران این جایزه بود. آخرین اثر و دستاورد خلاقانه ولادیمیر ولیچکو، کتاب «پتر ماشروف. بلاروس - آهنگ و شکوه اوست» بود که در سال ۲۰۱۸ منتشر شد.

                                          

ولادیمیر پاورویچ ولیچکو -خبرنگار، روزنامه‌نگاراعتقادیوفیلسوفبلاروس

ولادیمیر ولیچکو در سال ۱۹۴۳ در روستای موسویچی در استان شهر برست در طول جنگ بزرگ میهنی متولد شد. در سال‌های آموزش در مدرسه، علاوه بر کار در مزرعه جمعی محلی، مقالاتی را برای روزنامه‌های محلی بلاروس می‌نوشت. وی از دانشکده روزنامه نگاری دانشگاه دولتی بلاروس فارغ التحصیل و در طول آموزش خود، به اورال و قزاقستان برایتوسعهزمینهایبکر فرستاده شد. پس از بازگشت و پایان تحصیل در دانشگاه به فعالیت در روزنامه شهر برست، «زاریا»  پرداخت.

پس از شش سال کار در روزنامه «زاریا»، برای کار تدریس در کمیته منطقه‌ای حزب کمونیست اتحاد جماهیر شوروی دعوت شد. چند سال بعد می‌خواست به موطن خود و روزنامه «زاریا» به عنوان معاون سردبیر برگردد، اما کمیته منطقه‌ای تصمیم دیگری برای او گرفت: آنان ولیچکو را برای ادامه تحصیلات در مقطع دکترا به مسکو، آکادمی علوم اجتماعی تحت نظارت کمیته مرکزی حزب کمونیست اتحاد شوروی اعزام کردند. این آکادمی، موسسه آموزشی معتبری بود و  فارغالتحصیلانآنفرصتهایزیادیدر پیش روی خود داشتند؛ بنابراین، یک روز در دهه ۱۹۷۰ دانشجوی آخرین سال تحصیلی مقطع دکترا، دعوتی از طرف دبیر اول کمیته مرکزی حزب کمونیست جمهوری سوسیالیستی شوروی بلاروس، پیوتر ماشِروف (۱۹۶۵-1980) دریافت نمود. در این دیدار پیوتر ماشِروف بعد از صحبتی طولانی، سمت دستیاری خود را به ولادیمیر ولیچکو پیشنهاد داد و بدین ترتیب از آن پس ولادیمیر ولیچکو تا مرگ ماشروف در سال ۱۹۸۰ دستیار وی بود.

در دهه ۱۹۸۰، او گروه جمعی مجله «کمونیست بلاروسی» را رهبری می‌کرد اما در تاریخ روزنامه نگاری حاکمیت بلاروس، وی عمدتاً به عنوان خالق مجله علمی، اجتماعی وسیاسی «تفکر بلاروس» باقی ماند که در سال ۱۹۹۱ الی ۲۰۰۷ سردبیر آن بود. در طول این دوره، این نشریه به یکی از معتبرترین رسانه‌های چاپی در کشور بلاروس تبدیل شد. در صفحات آن، موارد تحلیلی از مهم‌ترین مسائل اجتماعی و اقتصادی و مقالات علمی با موضوعات معتبر منتشر می‌شد. از سال ۲۰۰۷، مجله مذکور تبدیل به یک واحد ساختاری خبرگزاری دولتی «بلتا» شده است.

به گفته همکاران ولادیمیر ولیچکو، او یکی از بنیان گذاران ایدئولوژی دولت بلاروس بوده است. تجربه غنی زندگی وی همیشه به او کمک می‌کرد تا دشوارترین مشکلات را به زبان ساده ارائه دهد به نحویکه متون آن برای افرادی با سطوح مختلف آمادگی، قابل درک بود. ولیچکو یک فیلسوف، نویسنده و مبلغ بود. وی درباره زندگی خود می‌گفت: «من سه خط سرنوشت دارم: ادبی، حزبی-سیاسی و علمی. گاهی اوقات آنها به طور موازی حرکت می‌کردند، گاهی اوقات در هم تنیده می‌شدند.»

ولادیمیر ولیچکو در طول سال‌های زندگی خود، بسیاری از آثار برجسته را در مورد موضوعات پرکاربرد از جامعه بلاروس نوشت و تحقیقاتی را در مورد تشکیل دولت بلاروس بر اساس الگوها و کلیات فرهنگی انجام داد. وی در رسانه‌های جمعی بلاروس و روسیه، مذاکرات متعددی را با الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس در خصوص مسائل کلیدی نظیر توسعه حاکمیت ملی، سیاست همگانی، همکاری بین المللی، ورزش و تربیت منتشر کرد.

آخرین دستاورد خلاقانه ولادیمیر ولیچکو، کتاب «پتر ماشروف. بلاروس، آهنگ و شکوه اوست» بود که در سال ۲۰۱۸ منتشر شد. ویژگی اصلی این کتاب این است که نویسنده آن دستیار مستقیم پیوتر ماشِروف، دبیر اول کمیته مرکزی حزب کمونیست جمهوری سوسیالیستی شوروی بلاروس بود که با سبک و روش‌های کار و شخصیت وی آشنایی زیادی داشت. مؤلف با استفاده از تجربه ارزشمند ناشی از ارتباط نزدیک با پیوتر ماشِروف، صفحات کمتر شناخته شده‌ای از بیوگرافی وی را نشان می‌دهد. او سعی کرد در اثر خود با بهره گیری از موقعیت‌های فلسفی و روزنامه نگاری، فعالیت‌های چند بعدی دبیر اول که بویژه انعکاسی از بلاروس و مردم آن بود را درک کند.

 

آثار ولادیمیر ولیچکو

همه چیز توسط کمونیست‌ها اداره می‌شود، مسکو، ۱۹۸۷.

در مورد دانشجویانی که زمین‌های بکر را توسعه می‌دادند، مینسک، ۱۹۶۹.

ارتقاء اخلاقی شخصیت، مینسک، ۱۹۸۲.

پیوتر ماشروف. بلاروس، آهنگ و شکوه اوست، مینسک، ۲۰۱۸.

مجموعه مقالات در مورد جانبازان جنگ بزرگ میهنی از دانشکده حقوقی دانشگاه دولتی بلاروس، مینسک، ۲۰۱۱.

 

 

 

 

 

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST