کد مطلب: ۱۴۵۲۶
تاریخ انتشار: شنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۷

«رمان‌تیک» منتشر شد

مخاطبان اصلی مجموعه‌ی «تربیت با کتاب»، مربیان و والدینی هستند که بارها در کلاس‌های تربیتی و یا در جلسه‌های مشاوره، از اساتید و مشاوران خواسته‌اند تا کتابی سودمند برای مطالعه‌ی خود یا فرزندانشان به آنها معرفی کنند؛ اما معمولاً پاسخی درخور و قانع‌کننده نگرفته‌اند. در شرایط کنونی، معرفی کتاب‌های خوبی که پاسخ‌گوی نیاز تربیتی والدین و مربیان باشند، کار ساده‌ای نیست و دشوارتر از معرفی چنین کتابی به این دو گروه، پیشنهاد کتاب‌های جذاب و البته ارزشمند به نوجوان‌ها است.

برای پر کردن این کمبود و پاسخ به نیاز سه گروهِ «مربیان، معلمان و مبلغان»، «والدین» و «متربیان نوجوان» به کتاب‌های سودمند و دارای رویکرد تربیتی، باید کتاب‌هایی برای هر یک از این سه گروه شناسایی و معرفی شود. مجموعه‌ی تربیت با کتاب، دستاورد یک طرح پژوهشی با همین هدف است که ثمره‌ی آن در قالب ۵ جلد؛ کتابخانه‌ی تربیتی مربیان (جلد اول)، کتابخانه‌ی معرفتی مربیان (جلد دوم)، کتابخانه‌ی والدین (جلد سوم)، کتابخانه‌ی نوجوان (جلد چهارم) و رمانتیک (جلد پنجم) آماده چاپ شده است.


 «رمان‌تیک»، جلد پنجم از مجموعه‌ی تربیت با کتاب است. مخاطب این کتاب والدین و مربیان هستند که با توجه به اطلاعات موجود در این اثر، می‌توانند خواندن این کتاب‌ها را به فرزندان و متربیان خود توصیه کنند.

کتاب پیشِ‌رو دستاورد کوششی است ناچیز برای شناسایی داستان‌های مناسب نوجوانان با رویکرد تربیتی؛ که اکنون و پس از پایان این پژوهش، ۱۳۰ عنوان کتاب داستان به خوانندگان گرامی معرفی می‌شود. هدف از این پژوهش، معرفی کتاب‌های دارای بهره‌های تربیتی برای نوجوانان با روحیه‌های مختلف و با مسئله‌های تربیتی ویژه بوده است. برای گزینش کتاب‌ها نخست کوشیده شد تا کتاب‌های انتخاب‌شده از نظر جذابیت سطح قابل قبولی داشته باشند. آن‌گاه به این نکته توجه شد که کتاب دست‌کم یک بهره‌ی تربیتی برای خواننده نوجوان داشته باشد.

برای رسیدن به این تعداد کتاب داستان قابل پیشنهاد، نخست ۲۵۰ عنوان کتاب با معیارِ «داشتن بهره‌ی تربیتی» از میان حدود ۶۰۰ عنوان کتاب داستان برای ارزیابی انتخاب شد. آن‌گاه تعدادی از کارشناسان داستان نوجوان، کتاب‌های انتخاب‌شده را ارزیابی کردند. پس از پایان ارزیابی‌ها، بسیاری از کتاب‌های بررسی شده به دلیل پائین بودن جذابیت، نداشتن بهره‌ی تربیتی، و یا آسیب‌های موجود در آنها حذف شدند. در این میان، رمان‌های خارجی زیادی به‌خاطر فرهنگ غربی حاکم بر آنها کنار گذاشته شدند. با این همه، کتاب‌شناسی تعداد محدودی از داستان‌های دارای آسیب جزئی در این کتاب آورده شده است. این‌ها مواردی هستند که به گمان ما آسیبشان چندان جدی نیست، و با تدبیر و هوشمندی مربی می‌توان آن را جبران کرده و از نکات مثبت کتاب بهره برد. تنها کاری که باید کرد، هشدار به مربی درباره‌ی این آسیب‌ها است که در بخش پایانی معرفی این کتاب‌ها، با عنوان «آسیب‌شناسی» انجام شده است.

این مجموعه که طی چهار سال پژوهش شکل گرفته است، جامع‌ترین اثر در حوزه معرفی داستان و رمان برای نوجوانان است. «رمانتیک» در شش بخش داستان‌های اجتماعی، داستان‌های مربوط به انقلاب اسلامی، داستان‌های تاریخی، داستان‌های تخیلی، زندگینامه و داستان‌های مربوط به دفاع مقدس در ۳۴۵ صفحه چاپ شده است.

 

 

کلید واژه ها: رمان‌تیک -
0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST