کد مطلب: ۱۴۵۴۰
تاریخ انتشار: یکشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۷

«زندگی پس از گوگل» یک شکست تاریخی را پیش‌بینی می‌کند!

مهر: جورج گیلدر در کتاب جدیدش با عنوان «زندگی پس از گوگل» توضیح می‌دهد که چرا «سیلیکون ولی» دچار شکست شده؛ او در این کتاب در خصوص اتفاقات احتمالی در عصر پساگوگل سخن می‌گوید.

 طبق دیدگاه گیلدر عصر گوگل که بر پایه داده‌های بزرگ و هوش مصنوعی بنا شده عصر بسیار خوبی بوده است، اما این عصر رو به پایان است. توانایی شگفت‌انگیز گوگل برای جستجو و مرتب کردن داده‌ها تمام جهان را مجذوب موتور جستجوی خود و بسیاری دیگر از ویژگی‌های منحصر به فردش می‌کند. به ویژه به دلیل اینکه همه خدماتش رایگان است، بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. ولی واقعیت این است که خدمات مورد ارائه گوگل رایگان نیستند و فقط رایگان «به نظر می‌رسند».

کاربران گوگل به جای پرداخت پول بابت دریافت خدمات در واقع با حجم عظیمی از تبلیغات روبرو هستند. تا زمانی که امپراطوری مرکز داده‌ها تحت کنترل باشد «سیستم تجمیع داده‌های کاربران و تبلیغات مرتبط با آن» برای مدتی کار می‌کند، اما چنین بازاری بالاخره به بن‌بست می‌خورد.

این بحران فقط اقتصادی نیست. درست است که هوش مصنوعی بسیار پیشرفت کرده است، اما با وجود چنین پیشرفتی، سیلیکون ولی دیگر از پرداختن به امنیت کاربر دست کشیده است. فایروال‌های اینترنتی که ظاهراً از همه این کلمات عبور کرده و از اطلاعات شخصی حفاظت می‌کنند، به طرز ناامیدکننده‌ای قابل نفوذ هستند.

چنین بحرانی در معماری کنونی کامپیوتر و شبکه قابل درمان نیست. آینده از آن «کریپتوکوزم» (معماری جدید زنجیره بلوکی یا «blockchain» و مشتقات آن است. فعال کردن رمزنگاری ارز مانند بیتکوین و اتر،NEO  و هشگرف، اینترنت را به یک سیستم پرداخت جهانی امن تبدیل کرده و دیگر اجازه‌ای برای بدست آوردن اطلاعات شخصی کاربران و استفاده از آن برای تبلیغات را نمی‌دهد.

 سیلیکون ولی، که مدتها تحت سلطه چند غول تکنولوژی بوده است، حالا وارد عصر جدید اینترنت و اقتصاد می‌شود. عصر پساگوگل از همین جا شروع خواهد شد.

کتاب زندگی پس از گوگل نوشته «جرج گیلدر» در ماه ژوییه سال جاری در ۲۵۶ صفحه و توسط انتشارات «گیت وی ادیشنز» منتشر شده است

 

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST