کد مطلب: ۱۴۸۴۶
تاریخ انتشار: یکشنبه ۶ آبان ۱۳۹۷

«محاکمه اندرسون ویل» سال لویت برای اولین بار در ایران

هنرآنلاین: امین مدی با اعلام این خبر به هنرآنلاین گفت: نمایشنامه‌ "محاکمه‌ اندرسون‌ ویل" درام دادگاهی نیمه ‌مستندی درباره‌ محاکمه نظامی هنری ویرز است. ویرز مهاجر و پزشکی سوئیسی بود و در ارتش شورشیان جنوب ثبت نام کرده و به شدت زخمی شده بود. او به عنوان سربازی تقریبا از کار افتاده برای فرماندهی این زندان نظامی انتخاب شد. زندان اندرسون ویل صرفا حصاری بدون پناه در برابر گرمای تابستان و سرمای زمستان بوده و غذایی که در آن به زندانیان داده می‌شده به‌طور عمده نان ذرت بوده است. ویرز در محاکمه‌اش شهادت داده که در طول تابستان روزانه ۳۰۰ زندانی تلف می‌شده است.

او با این توضیح که در طول جنگ داخلی ایالات متحده، زندان اندرسون ‌ویل یا کمپ سامتر، یکی از بدنام‌ترین زندان‌های ایالات موتلفه (ایالت جنوبی) واقع در ایالت جورجیا بوده است، افزود: طی چهارده ماه پایانی جنگ، نزدیک به ۱۳ هزار اسیر جنگی، برابر با ۲۹ درصد از کل زندانیان، به‌ دلیل نبود سرپناه، کمبود امکانات، غذا و سختی شرایط در این زندان جان خود را از دست داده‌اند.

مدی ادامه داد: سروان هنری ویرز، افسری سوئیسی‌تبار در ایالات موتلفه، از مارس ۱۸۶۴ تا پایان جنگ فرماندهی این زندان را به ‌عهده داشت و یک ماه پس از پایان جنگ دستگیر و به زندان کپیتول در واشینگتن، دی‌.سی فرستاده شد تا محاکمه شود. ویرز، مسوولیت ساخت و ساز و نیز تدارکات زندان را به ‌عهده نداشت و تنها نظامی جنگ داخلی آمریکا بود که به‌ دلیل آنچه امروز "جنایت جنگی" نامیده می‌شود محاکمه شد. بعدها پرونده‌ هنری ویرز در این دادگاه، مبنای قانونی برای برپایی دادگاه و محاکمه‌های نورمبرگ را فراهم آورد.

او اضافه کرد: سروان هنری ویرز که از یک سو از خاطرات وحشتناکش رنج می‌برد و از سوی دیگر با دادستانی روبروست که بی‌رحمانه می‌خواهد او را متهم کند، مدعی می‌شود اندرسون ویل را مانند یک سرباز و طبق دستورات مافوقش اداره می‌کرده است. مسئله اصلی در این نمایشنامه تکان دهنده این است که چه زمانی مسوولیت فرد در قبال وجدان خویش بر هرگونه مرجع قدرت ارجحیت پیدا می‌کند.

مدی با این توضیح که با انتشار کتاب "محاکمه‌ اندرسون ویل"، سال لویت نویسنده آن برای نخستین بار در ایران معرفی می‌شود، گفت: با مشاهده‌ فیلم یکی از اجراهای نمایشنامه با بازی ویلیام شاتنر، علاقه‌مند شدم این اثر را ترجمه کنم و با پی‌گیرهایی که داشتم نمایشنامه بدستم رسید و در نهایت ترجمه آن را برای انتشار به نشر نی سپردم که به زودی منتشر خواهد شد.

به گفته او، سال لویت نویسنده و نمایشنامه‌نویس آمریکایی، در طول جنگ جهانی دوم در نیروی هوایی ایالات متحده و در بمب‌افکن‌های B-۱۷ خدمت می‌کرده و تجربه‌ جنگ تاثیر چشم‌گیری بر نگرش او داشته است.

کتاب "پدر خوانده" با ترجمه مدی پیش‌تر توسط انتشارات کتاب آمه منتشر شده است.

 

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST