کد مطلب: ۱۴۸۹۱
تاریخ انتشار: دوشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۷

کتابِ دزدی نخرید

ایسنا: خشایار دیهیمی اقدام‌های انجام‌شده در مقابل «قاچاق کتاب» را بی‌اثر می‌داند و می‌گوید مسئله ریشه‌ای‌تر از جمع‌آوری کتاب‌هاست.

به گزارش ایسنا، این مترجم در صفحه اجتماعی خود نوشته است: «به اطلاع دوستان عزیزم می‌رسانم که هر کتابی از من که با آرم انتشارات «طرح نو» به چاپ می‌رسد و عرضه می‌شود غیرقانونی است و در واقع «مال دزدی» محسوب می‌شود. این کتاب‌ها به صورت قانونی و به شکل پیراسته‌تر از این به بعد با همت «نشر نو» منتشر خواهد شد. از موزعین و شرکت‌های پخش کتاب و کتابفروشی‌های عزیز خواهشمندم از عرضه کتاب‌های غیرقانونی خودداری کنند و از خوانندگان  عزیز هم خواهش می‌کنم از خرید آن‌ها پرهیر کنند تا من و انتشارات «نشر نو» از این بابت متضرر نشویم. لطفا از هر طریق ممکن این مطلب را به اطلاع همه دوستان برسانید. پیشاپیش ممنونم.»

دیهیمی در گفت‌وگو با ایسنا درباره این‌ موضوع اظهار کرد: این مسئله قاچاق نیست؛ چاپ غیرقانونی کتاب است. آن‌ها مطلقا بدون اطلاع مترجم کتاب را چاپ می‌کنند، قیمت را هم عوض می‌کنند و قیمت جدید می‌زنند. این موضوع مسئله جدیدی نیست و بارها و بارها آن را در دادگاه و قوه قضاییه پیگیری کرده‌ایم.

او افزود:  کتاب‌های من از نوع کتاب‌هایی نیست که  کسی در کنار خیابان بخواهد بخرد؛ کتاب‌های من در مغازه‌ها و از طریق پخش‌ها عرضه می‌شود. سال‌های سال است که مجوز انتشارات «طرح‌ نو» لغو شده است اما کتاب‌های من را به صورت یواشکی چاپ و عرضه می‌کنند.

این مترجم همچنین درباره ارزیابی‌اش از اقدامات اخیر اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران برای جمع‌آوری کتاب‌های قاچاق و پلمب کتاب‌فروشی‌هایی که اقدام به فروش کتاب قاچاق  می‌کنند، گفت: به نظرم این‌ها به جایی راه نمی‌برند زیرا مسئله‌ای است که باید به صورت ریشه‌ای حل شود. همان‌طور که گفتم مشکل قضایی‌ است؛ پس مسئله دست‌فروش‌ها نیستند که بخواهند آن‌ها را جمع کنند،  آن‌ها یک‌سری آدم‌ بیچاره هستند که از این راه نان می‌خوردند؛ باید جلو آن‌هایی گرفته شود که این کتاب‌ها را چاپ و تولید می‌کنند؛ در واقع فروشنده آدمی است مانند سایر دست‌فروشان. اصل کار  مسئله قضایی است که به آن اعتنایی نمی‌شود.

او با تأکید بر این که مسئله چاپ غیرقانونی کتاب‌ها خیلی عمیق‌تر و ریشه‌ای‌تر از جمع‌آوری کتاب‌های قاچاق است، خاطرنشان کرد: جمع‌آوری کتاب‌ها بخشی از مبارزه با این کار است. ما چاپخانه‌های قانونی داریم که با ناشر قانونی ساخت و پاخت می‌کنند و  کتاب را به صورت غیرقانونی چاپ می‌کنند و این صحبتِ کتاب‌هایی نیست که مجوز نگرفته‌اند و  به این شکل چاپ و عرضه می‌شوند.  سالیان سال است که در این مملکت تیراژ کتاب درست و دقیق اعلام و کنترل نمی‌شود، که یکی از مهم‌ترین آفت‌های نشر در ایران است و به خاطر این موضوع تقلب‌های بسیاری صورت می‌گیرد.

 

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST