کد مطلب: ۱۴۸۹۹
تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۷

شعر سنایی در آثار دیگران

اگر به حوزه‌ی گسترده‌ی شعر سنایی و طیف نویسندگان و گویندگان  و عارفانی که از او تاثیر پذیرفته‌اند بنگریم، آن‌ها را با گرایش‌های بسیار گوناگون و متعلق به سرزمین‌های متفاوت خواهیم یافت. نظامی، عطار، مولوی، نجم‌الدین دایه، روزبهان بقلی‌شیرازی، شیخ اشراق سهروردی، جامی و بسیاری دیگر از سنایی تاثیر گرفته‌اند که در آثارشان این تاثیر مشهود و مشخص است.

بیشتر آثار عرفانی سده‌ی ششم، بالاخص تفسیر عرفانی کشف‌الاسرار و عده‌الابرار با وجود هم‌زمانی با شاعر، بیش از هر اثر دیگر در زمینه‌های مختلف عارفانه، از شعر سنایی بهره‌ گرفته است. علاوه بر کشف‌الاسرار، ده اثر عرفانی دیگر قرن ششم هر یک به نوعی و به دلیلی در یک یا چند زمینه، به شعر سنایی استشهاد کرده‌اند.

چهل‌وچهارمین نشست از مجموعه درس‌گفتارهای سنایی در روز چهارشنبه ۲۳ آبان، ساعت ۱۶:۳۰ به تحلیل و بررسی «شعر سنایی در آثار دیگران» اختصاص دارد که با سخنرانی دکتر محمود عابدی (عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی و عضو پیوسته‌ی فرهنگستان زبان و ادب فارسی) در مرکز فرهنگی شهر کتاب واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم برگزار می‌شود.

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST