کد مطلب: ۱۵۰۱۸
تاریخ انتشار: دوشنبه ۵ آذر ۱۳۹۷

جایزه جدید آندره مالرو برندگانش را شناخت

مهر: به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از فیگارو، جایزه ادبی آندره مالرو که به یاد نویسنده و وزیر اسبق فرهنگ فرانسه تاسیس شده، خاویر سرکاس و ژرژ روک را به عنوان برندگان نخستین دوره خود برگزید.

این جایزه قرار است هر سال در ۲۳ نوامبر که سالگرد درگذشت آندره مالرو نویسنده برجسته فرانسوی است، برندگانش را معرفی کند.

در نخستین سال اهدای این جایزه رمان‌نویس برجسته اسپانیایی و فیلسوف فرانسوی برنده این جایزه شدند.

خاویر سرکاس رمان‌نویس اسپانیایی برای «پادشاه سایه‌ها» که از زبان اسپانیایی توسط آلکساندر گروجیکیک و کارین لوسدون به زبان فرانسوی ترجمه و توسط اکت سود منتشر شده شایسته دریافت این جایزه شناخته شد.

انتشار کتاب هنری ژرژ روک با عنوان «وقتی نور رنگ می‌شود» که از سوی گالیمار منتشر شد نیز دلیل انتخاب این نویسنده به عنوان برنده جایزه آندره مالرو در بخش کتاب هنری شد.

هیات داوران در بیانیه خود با اشاره به این که کتاب سرکاس یادآور حضور آندره مالرو در جنگ اسپانیا است اشاره کرده که این نویسنده اسپانیایی با بیان داستان عموی بزرگش که در ۱۹ سالگی و پس از پیوستن به فالانژها در ارتش فرانکو در اسپانیا کشته شد، با گذشته کشورش روبه رو می‌شود و سوال‌هایی را که برایش وجود دارد مطرح می‌کند و از درگیر شدن خانواده خودش و عواقب آن سخن می‌گوید.

در بخش مقاله هنری نیز ژرژ روک فیلسوف و تاریخ‌نگار هنری برای آنچه بازتاب اصیل وی درباره رنگ و نور خوانده شده و سوال‌هایی که درباره پیچیدگی هنر و تاریخ و بزرگ‌ترین نقاشان رنگ‌مدار مطرح کرده، شایسته دریافت این جایزه شناخته شد. این کتاب به نوعی یادآور کتاب «صداهای سکوت» آندره مالرو خوانده شد.

جایزه مالرو با گروه داورانی متشکل از ۷ چهره روشنفکر فرانسوی شامل کارین توییل، لارنس دبری، دایانا ویدمیر پیکاسو، هلن سالون، متیو گاریگو-لاگرانژ، آدرین گوتس و آلکساندر دووال-استالا به انتخاب برترین‌های سال در این دو بخش ‌پرداخت.

این جایزه که از سوی فلورانس مالرو دختر ۸۵ ساله و آلن مالرو پسر ۷۶ ساله آندره مالرو تاسیس شده، روز پنج شنبه ۲۰ دسامبر (تقریبا یک ماه دیگر) به برندگان اهدا خواهد شد.

علاوه بر رقم نمادین ۱۹۳۳ یورو (به نشانه سالی که مالرو جایزه گنکور را دریافت کرد)، امکان یک سفر تحقیقی نیز در اختیار برندگان قرار می‌گیرد.

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST