کد مطلب: ۱۷۱۸۲
تاریخ انتشار: یکشنبه ۲ دی ۱۳۹۷

چهارمین مجله‌ی الکترونیکی «برای انسان» منتشر شد

چهارمین مجله الکترونیکی «برای انسان» با محتوایی مرتبط با پنجاه درس‌گفتار برگزار شده اندیشه‌وعمل تهیه شده است.

درس‌گفتارهای اندیشه‌وعمل یکی از فعالیت‌های بخش پژوهش موسسه امام موسی صدر است که از سال ۱۳۹۰ به صورت ماهیانه برگزار شده و همچنان ادامه دارد. این درس گفتارها با حضور اساتید مطرح در حوزه‌های مختلف به بررسی ابعاد اندیشه و عمل امام صدر اختصاص دارد و تاکنون موضوعاتی در حوزه‌های دین شناسی، اسلام شناسی، انسان شناسی، تفسیر، مقاومت، دیالوگ، اقتصاد و توسعه، مسئله‌ی زن، عاشورا، تبلیغ، تقریب، تربیت و جوانان، امنیت و اخلاق در آنها بررسی شده است.
چکیده‌ی پنجاه جلسه از این نشست‌ها به مناسبت هفته پژوهش در چهارمین مجله الکترونیکی منتشر شده تا مخاطبانی که در این جلسات حضور نداشتند با محتوای این درس گفتارها و این بخش از فعالیت‌های موسسه آشنا شوند.
تقاضای ما از شما این است که ما را از نظرها و راهنمایی‌هایتان محروم نسازید. اگر اطلاع از این فعالیت را برای دیگران مفید می دانید؛ از سر بزرگواری، برایشان ارسال فرمایید.

در سخن ناشر این شماره می‌خوانید:
«بازخوانی و صورتبندی اندیشه‌ی امام موسی صدر از دو حیث واجد اهمیت است. نخست آنکه، امام موسی صدر تحصیلات حوزوی را تا نیل به درجه‌ی اجتهاد ادامه داد و پس از تسلط بر علوم دینی و دانش اندوزی از دو حوزه‌ی علمیه‌ی قم و نجف نزد اساتید برجسته‌ی این دو مرکز علمِ جهان تشیع، به لبنان رفت و پا به عرصه‌ی اجتماع نهاد. بنابراین، ما با اندیشه‌ی مجتهدی اسلام شناس سروکار داریم و این امر به نوبه‌ی خود چندان اهمیت دارد که بازخوانی اندیشه‌ی او را موجه می‌سازد. هرچند امام صدر به گواهی آنچه در این کتاب‌ها مندرج است در حوزه‌ی اندیشه ابتکارات و نوآوری‌های در خور درنگی دارد، مزیت و دیگرگونگی او منحصر در این حوزه نیست. 
آنچه در بازخوانی اندیشه‌ی امام صدر برای او ارزش آفرینی کرده است، درهم تنیدگی اندیشه و عمل اوست. به بیان دیگر، امام صدر در جایگاه پژوهشگر، محتوای اندیشه‌ی خود را عرضه نکرده است، بلکه او مصلحی است اجتماعی که پا به عرصه‌ی جامعه نهاده است تا از رنج انسان بکاهد و بر معرفت او بیفزاید. در این راه و برای گشودن گره‌ها و سوق دادن انسان و جامعه به پیشرفت، به آموخته‌ها و درک و برداشت خود از دین مراجعه کرده است...
همین درهم تنیدگی ما را بر آن داشت که وقتی بر آن شدیم تا سلسله نشست‌هایی برای بازخوانیِ دستاوردهای امام موسی صدر تدارک ببینیم، آن را درس گفتارهای «اندیشه و عمل» بنامیم. این درس گفتارها از سال۱۳۹۰ تا به امروز به صورت ماهیانه برگزار شده است. تلاش کردیم در هر موضوع از استادان بنام و تراز اول آن حوزه دعوت کنیم. تنوع این درس گفتارها نتیجه‌ی طبیعیِ گستردگیِ عمل امام صدر و پیوند آن با اندیشه‌ی اوست. در این جلسات اساتید دیدگاههای امام صدر را در حوزههای دینشناسی، اسلامشناسی، انسانشناسی، تفسیر، مقاومت، دیالوگ، اقتصاد و توسعه، مسئله‌ی زن، عاشورا، تبلیغ، تقریب، تربیت و جوانان، امنیت، اخلاق بازخوانی و صورتبندی و گاه نقد کردهاند. بنابر نیازسنجیِ صورتگرفته به برخی موضوعات بیش از یک جلسه و از ابعاد مختلف پرداختیم؛ دیالوگ و اقتصاد از جمله‌ی این موضوعات است. 
آنچه پیش روی شماست، چکیده‌ی پنجاه جلسه از این نشست‌هاست که برای آشنایی با مباحث مطروحه تقدیم می‌شود. علاقه مندان می‌توانند برای دسترسی به گزارش‌های کامل این جلسات به تارنمای رسمی مؤسسه مراجعه و نیز فایل صوتی آن را از بخش کتابخانه‌ی دریافت کنند. مایه‌ی خوشوقتی خواهد بود که پیشنهادها و انتقادات خود را برای ارتقای کیفیت این جلسات با ما مطرح بفرمایید. امید که این تلاش مرضیِ خداوند باشد و به رشدِ اندیشه و عمل جامعه یاری رساند.»

فایل چهارمین شماره از مجله الکترونیکی «برای انسان» را می‌توانید از این لینک، پایین صفحه، دریافت کنید.

یادآور می‌شود، اولین شماره نشریه الکترونیک موسسه امام موسی صدر بهمن سال ۱۳۹۵ ویژه گفت‌وگو و دومین شماره این نشریه، شهریور ۱۳۹۶ با عنوان «برای انسانِ ربوده شده» به مناسبت سالگرد ربودن امام موسی صدر منتشر شد.
سومین شماره از نشریه نیز به مناسبت سالگرد سخنرانی امام موسی صدر در کلیسای کبوشیین، اسفند ۱۳۹۶ با عنوان «دیگری تجربه زیسته امام صدر» در دسترس مخاطبان قرار گرفت.

 

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST