کد مطلب: ۱۷۳۳۱
تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۷

برای شش‌سالگی «ایرانیستیکا»

سید حسین طباطبائی/ وابسته‌ی فرهنگی اسبق ایران در روسیه

شش سال پیش در چنین روزی، ۹ ژانویه سال ۲۰۱۳ میلادی، ایده ایجاد گروهی در شبکه اجتماعی فراگیر فیس بوک به منظور تعاطی و تعامل دوستداران و علاقمندان مطالعات ایران شناسی در جهان روس زبان در ذهنم شکل گرفت و حاصل آن ایجاد گروهی بود با نام Иранистика که به روسی به معنای ایران شناسی است.

آن روز در مسکو، در کسوت وابسته فرهنگی سفارت کشورمان، پرکردن خلا شناخت شایسته ایران، از مهم‌ترین دغدغه‌هایم بود.

گروه را در آغاز از طریق صفحه شخصی‌ام در فیس‌بوک که شمار فالوورهای قابل ملاحظه‌ای داشته و هنوز هم دارد معرفی کردم و برخی را نیز با شناختی که از زمینه مطالعه، کار و پژوهششان داشتم شخصاً به ابن گروه دعوت کردم.

زمان زیادی نگذشت که دیدم اقبال به گروه رو به افزایش است و شمار زیادی از اقصی نقاط جهان، به عضویت گروه در آمده‌اند و فراگیری شبکه اجتماعی فیس بوک فرصتی فراهم آورده است تا دیدگاه‌ها و نظرات مختلف در خصوص مباحث و مسائل مرتبط با عرصه‌های مختلف ایران شناسی طرح گردد.

در ابن میان برخی پست‌ها و دیدگاه‌ها،  عمیقاً به وجدم می‌آورد و به فرهنگ، هنر و ادبیات ایران عزیز مباهات می‌کردم. آنجا که ذیل پستی که به مناسبت زادروز نظامی گنجوی شاعر بزرگ پارسی سرا در گروه نهاده بودم ، با بیش از دو هزار کامنت مواجه شدم، دریافتم به لطف خداوند، انگار هدف خوب انتخاب شده است و بیش از آن چه گمان می‌کنیم ظرفیت و فضای مطالعاتی و دانش در باره تاریخ و ادبیات این سرزمین در اقصی نقاط جهان گسترده است. در این مورد خاص، بیشترین دفاع از پارسی‌گویی نظامی گنجوی را محققان و علاقمندانی از دیگر کشورها به عمل آورده بودند و مردانه در برابر برخی یاوه گوئی‌های برخی پان ترکیست ها با استدلال هائی متقن، ایستاده بودند.

«ایرانیستیکا» اکنون در حالی وارد هفتمین سال حیات خود می‌شود که بیش از هشت هزار عضو دارد. هشت هزار و اندی عضو که با علاقه و انگیزه و به امید دانستن هر چه بیشتر در باره ایران، فرهنگ و ادبیات این کشور به این گروه پیوسته‌اند و گاه با پست‌های خود، اطلاعاتی دست اول اعم از متن، تصویر، فیلم و یا نوشته‌ای در باره ایران را به معرض دیگر اعضای گروه می‌گذارند.

چه بسیار توریست‌های روس زبان که پرسش‌های خود در باره ایران را در این گروه طرح کرده‌اند و جالب این که پاسخ‌هایشان را از دیگر روس زبان‌ها در همین گروه دریافت کرده‌اند.

در حالی که سطح حضور رسمی فرهنگی ما در تاجیکستان به پائین ترین حد خود - متاسفانه - رسیده است، شمار زیادی زا علاقه‌مندان ایران از تاجیکستان در گروه ایرانیستیکا، به مبادله دانش و آگاهی خود در باره فرهنگ و ادبیات ایران می‌پردازند، هستند روس زبان‌هایی از فلسطین اشغالی که در گروه ایرانیستیکا عضوند و در این عصر هجمه رسانه‌هایی که از هر منظری که بنگریم، با سیاسیتی سیاه‌نمایانه از ایران می‌گویند، در فضایی تعاملی و ربی‌طرفانه، با ایران، آن گونه که هست، آشنا می‌شوند.

اعتمادسازی و جلب توجه مخاطب روس زبان به ایرانیستیکا، در پیش گرفتن رویه‌ای غیرتبلیغی، غیرسیاسی و غیرایدئولوژیک در اداره این گروه را اجتناب‌ناپذیر ساخته است و از این روست که در فضای تعاملی پدید آمده در گروه و اطلاعات و پست‌های بارگزاری شده در آن، درجه بالایی از تسامح و تساهل در عین پایبندی به اصول و معیارهای بنیادین ملحوظ شده و این خود یکی از عوامل اقبال گسترده مخاطب روس زبان به آن بوده است.

طبیعی است حضور در شبکه‌های مجازی از جمله فیس‌بوک، به سبب ذاتِ آن، واجد برخی اقتضائات و سطح خاصی از کیفیت محتوائی است که در وهله اول برانگیزاننده و مشوق بررسی، واکاوی و پژوهش عمیق‌تر و گسترده‌تر است که صد البته به بستری فراتر از این شبکه‌ها نیازمند است که امید می‌رود دستگاه‌ها و نهادهای متولی این امر در فراهم آوردن آن اهتمام بایسته را داشته باشند.

ایرانیستیکا را می‌توانید در آدرس زیر ببینید:

www. Facebook.com/groups/iranistika

 

 

 

 

 

 

 

کلید واژه ها: سیدحسین طباطبایی -
0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST