کد مطلب: ۱۷۶۸۴
تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۷

جایزه نوبل ادبیات امسال ۲ برنده دارد

ایسنا: آکادمی سوئدی جایزه نوبل ادبیات پس از آن‌که اتهام‌های رسوایی جنسی مطرح‌شده آن‌ها را ناچار به لغو مراسم سال گذشته کرد، پاییز امسال ‌برندگان جایزه سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ را همزمان مشخص می‌کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از گاردین،‌ اهدای جایزه نوبل ادبیات سال گذشته برای اولین‌بار پس از ۷۰ سال درحالی لغو شد که اتهام‌های رسوایی جنسی همسر یکی از اعضای سابق این آکادمی خبرساز شد.

آکادمی سوئدی که مسئولیت اهدای جایزه نوبل ادبیات را به عهده دارد روز سه‌شنبه طی بیانیه‌ای اعلام کرد: « اقداماتی که تاکنون اتخاذ شده به منظور ایجاد فرصت‌های خوبی برای بازگرداندن اعتماد دوباره به این آکادمی صورت گرفته ‌است.»

بزرگترین تغییر ایجادشده در جایزه نوبل انتصاب پنج نفر از اعضای مستقل این آکادمی‌ است که قرار است برای چند سال آینده در انتخاب برنده جایزه نوبل ادبیات این آکادمی را یاری کنند.

چگونگی انتخاب برنده مدت زیادی است که همچون یک راز باقی مانده و تنها مشخص است که از بین ۲۰۰ نامزد که در ماه فوریه مورد بررسی قرار می‌گیرند و اعلام نامزدهای نهایی در ماه «می»،‌ پنج نویسنده فینالیست در تابستان مورد بررسی قرار می‌گیرند.

در جریان این رویداد، آکادمی سوئدی با استعفای تعدادی از اعضا مواجه شد و در ادامه افراد دیگری جایگزین این تعداد شدند.

آکادمی نوبل همچنین اعلام کرد به هیچ عنوان اشخاصی را که دارای پیشینه کیفری و یا ناهنجاری اخلاقی هستند به عنوان اعضای آکادمی نمی‌پذیرد و با اصلاحات انجام‌شده و اصلاحات در دست اجرا، این آکادمی نه تنها اتفاق‌های گذشته را پشت سر می‌گذارد بلکه در آینده عملکرد بهتری نیز خواهد داشت.

«کازوئو ایشی‌گورو» نویسنده انگلیسی ژاپنی‌تبار که رمان‌های «بازمانده روز» و «هرگز رهایم مکن»از آثار شناخته‌شده او هستند، آخرین نویسنده‌ای بود که در سال ۲۰۱۷ موفق به کسب این جایزه شد.

سال گذشته جایزه جایگزین نوبل ادبیات در پی برگزار نشدن جایزه اصلی به «ماریز کُنده» نویسنده فرانسوی رسید.

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST