کد مطلب: ۱۷۷۹۶
تاریخ انتشار: دوشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۸

ناشران مستقل آلمان چطور زنده می‌مانند؟

مهر: به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دویچه‌وله، انجمن ناشران و کتاب‌فروشان آلمان نتایج مطالعه‌ای را منتشر کرده که نشان می‌دهد ناشران این کشور در حال حاضر با دو چالش بسیار بزرگ مواجه هستند: از یک طرف تعداد کتاب‌خوانان بین ۲۰ تا ۴۹ سال به روند کاهشی خود ادامه می‌دهد و طرف دیگر دیجیتالی شدن دارد اثری چشمگیر بر بازار کتاب می‌گذارد.

این در حالی است که ورشکسته شدن بزرگ‌ترین عمده فروش کتاب آلمان یعنی گروه کوخ، نف و وولکمار (KNV) واقع در اشتوتگارت در ماه فوریه وضعیت را تشدید کرده است. این اتفاق مخصوصاً روی ناشران مستقل اثرگذار بوده و حالا آن‌ها نگران هستند که چطور می‌توانند زنده بمانند.

حدود ۷ درصد از تعداد کل ۳ هزار ناشر کتاب در آلمان مسئول ۹۵ درصد از کل گردش مالی بیش از ۵ میلیارد یورویی این صنعت هستند. بقیه ناشران همگی بنگاه‌های کوچک و متوسطی هستند که اغلب با تعهد بالا اما پولی کم توسط یک نفر یا تعداد کمی از افراد هدایت می‌شوند و سالی کمتر از ۱۰ کتاب منتشر می‌کنند.

ورشکسته شدن غولی مثل KNV باعث شده بسیاری از ناشران مستقل در معرض خطر از دست دادن درصدی بالا از گردش مالی سالانه‌شان قرار بگیرند. بر خلاف ناشران بزرگ که اغلب می‌توانند خواستار دریافت پرداخت خود در یک بازه ۳۰ روزه بشوند، ناشران کوچک با بازه‌های پرداخت ۶۰ روزه توسط عمده فروشان مواجه هستند و در بسیاری از مواقع بعد از سه ماه پول‌شان را دریافت می‌کنند. با ورشکسته شدن KNV در فوریه، بیشتر ناشران مستقل کسب‌وکار کریسمسی خود را که مهم‌ترین منبع درآمد سالانه‌شان است، از دست دادند.

فراوک هامپل از خانه نشر خرده‌فروش کان‌ویتز گفت: «درآمد دسامبر شما را در کل سال جلو می‌برد و اگر آن را نداشته باشید بستن شکاف موجود بسیار سخت می‌شود.»

ناشران وولاند اند کوییست که در وبلاگ شرکت‌شان اعلام کردند بیش از ۶۵ هزار یورو یا ۱۲ درصد از فروش سالانه‌شان را از دست داده‌اند، می‌گویند: شاید بهتر باشد کلاً تعطیل کنیم.

دولت آلمان هم به اهمیت این مشکل پی برده که در حال حاضر فقط ناشرانی که میزان فروش بسیار بالایی دارند شانس خوبی برای ادامه کار دارند. در ماه اکتبر ۲۰۱۸، مونیکا گروترز رئیس کمیته فرهنگ و رسانه دولت اعلام کرد که «جایزه نشر آلمان» راه‌اندازی خواهد شد. او گفت این جایزه تعهد دولت برای مقابله کردن با «تک‌فرهنگی را نشان می‌دهد که در آن تنها بازمانده کسی است که می‌تواند ارقام فروش بالا را تضمین کند.»

این هفته اعلام شد که رقم کل این جایزه بیش از یک میلیون یورو خواهد بود که در بخش‌های مختلف اهدا می‌شود. از ماه مه، ناشران مستقل می‌توانند برای شرکت در این رقابت ثبت نام کنند.

برنده سه جایزه اصلی ۶۰ هزار یورویی در ماه اکتبر در نمایشگاه کتاب فرانکفورت اعلام می‌شوند. علاوه بر این تا ۶۰ ناشر کوچک که در سه سال اخیر کمتر از ۳ میلیون یویو گردش مالی داشته‌اند در یان نمیاشگاه آثارشان را به نمیاش یم‌گذارند و یکر یک ۱۵ هزرا یورو دریافت می‌کنند.

حمایت از ناشران مستقل به این معنی است که از این ناشران دعوت می‌شود تا همچنان به انتشار آثار نادر که بخشی از جریان کلی نشر نیستند و صداهایی متفاوت محسوب می‌شوند که از افکاری پیشروانه نشأت می‌گیرند، ادامه دهند. به گفته یکی از ناشران مستقل همه تلاش بر این است که آنها بتوانند بر تنوع فرهنگی و دموکراسی مورد نظر خودشان سرمایه‌گذاری کنند.

اهدای جایزه امسال نمایشگاه کتاب لایپزیک که هفته پیش برگزار شد به یکی از قدیمی‌ترین ناشران مستقل آلمانی که ۶۰ سال است به کارش ادامه می‌دهد، نشانه‌ای از حمایت از همین امر بود.

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST