کد مطلب: ۱۷۸۰۸
تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۸

هشدار درباره‌ی دانلود غیرقانونی آثار ادبی

ایسنا: «کازوئو ایشی‌گورو» و «فیلیپ پولمن» نویسنده‌های انگلیسی هستند که از دولت کشورشان خواستند علیه دانلود غیرقانونی کتاب‌های الکترونیکی وارد عمل شود.

به گزارش ایسنا به نقل از گاردین، جمعی از ۳۳ نویسنده سرشناس انگلیسی از جمله «کازوئو ایشی‌گورو» نویسنده برنده جایزه نوبل ادبیات و «فیلیپ پولمن» رئیس انجمن نویسندگان بریتانیا در نامه‌ای خطاب به «گِرگ کلارک» وزیر تجارت، دانلود غیرقانونی کتاب‌های الکترونیکی را جرمی علیه عدالت اخلاقی معرفی کردند و از دولت درخواست کردند اقداماتی در جهت مبارزه با آن انجام دهد.

در این نامه که نام نویسندگان و شاعرانی چون «ژوانا ترولوپ»، «مولاری بِلکمن»، «وندی کوپ» و «آنتونی بیوِر» دیده می‌شود با اشاره به مطالعه انجام‌شده توسط اداره مالکیت معنوی بریتانیا که بر اساس آن از هر شش کتاب منتشرشده یک کتاب به صورت آنلاین و غیرقانونی خوانده می‌شود، نسبت به افزایش و شیوع این رفتار غیراخلاقی هشدار داده شده است.

پیش از قرار دادن آثار ادبی بر روی سایت‌های دانلود غیرقانونی، هیچ اجازه‌ای از نویسندگان گرفته نمی‌شود و  صاحبان اثر هیچ منفعت مالی از دانلود آثارشان دریافت نمی‌کنند. ماه گذشته نویسندگان علیه یک سایت کانادایی غیرقانونی آثار ادبی شکایت کردند که هزاران صفحه از آثار ادبی را روی سایت بارگذاری کرده است اما همچنان با وجود این شکایت نسخه‌های الکترونیکی آثاری از «فیلیپ پولمن»، «استفن کینگ» و «مارگارت اتوود» از همین سایت قابل دانلود است.

در بخشی دیگر از نامه نویسندگان به وزیر تجارت انگلیس به این موضوع نیز اشاره شده که افزایش دانلود غیرقانونی کتاب‌ها شرایط را برای امرار معاش نویسندگان سخت‌تر از گذشته خواهد کرد و در حال حاضر متوسط درآمد نویسندگان بریتانیایی ۱۰ هزار و ۵۰۰ پوند است که نسبت به آمار سال ۲۰۰۵ با کاهش ۴۲ درصدی همراه شده است.

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST