کد مطلب: ۱۷۸۲۲
تاریخ انتشار: شنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۸

چرا خانه مادری «سایه» تخریب شد؟

ایسنا: مدیرکل میراث فرهنگی گیلان درباره علت تخریب و رد ثبت خانه مادری هوشنگ ابتهاج توضیح داد و یکی از مسائل را «عقاید سیاسی این شاعر» عنوان کرد.

شهرود امیرانتخابی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره علت تخریب خانه مادری هوشنگ ابتهاج (هـ. ا. سایه) در رشت اظهار کرد: اولا که این خانه در سال ۴۰ به کسی فروخته شده بود. میراث فرهنگی زمانی می‌تواند یک خانه را ثبت کند که مالک شخصی آن رضایت داشته باشد. این مشکلی بود که برای ثبت این خانه داشتیم. ما در صحبت‌هایی که با اعضای شورای شهر هم داشتیم، آن‌ها هم راضی بودند که این کار انجام شود و گفتند که اعتباری را گذاشته‌اند تا این خانه را بخرند و قرار شد که اگر آن‌ها خانه را بخرند ما آن را ثبت کنیم. اما قبل از این‌که ما به این جریان وارد شویم، مجوز ساخت داده شده بود و مالک خانه را به پیمان‌کار داده بود و قراردادش را هم بسته بود؛ یعنی از طرف شهرداری مجوز ساخت داده شده بود. بعدا گفتند که ما اعتبار می‌گذاریم و آن را می‌خریم.

او افزود: مالک‌ هم به ما مراجعه کرده و گفته بود که به ثبت خانه راضی نیست. این‌ها که خانه را تخریب کردند ترس داشتند که جمعه برای تخریبش رفتند، چون بالاخره جمعه همه اداره‌ها تعطیل هستند. حتی ما تا آخرین مرحله کارهای ثبت‌ خانه در تهران پیش رفته بودیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان سپس با اشاره به علت دیگری که دلیل جلوگیری از ثبت خانه ابتهاج بوده است، گفت: این را هم بگویم که به‌خاطر گرایش‌های سیاسی آقای ابتهاج دست ما بسته بود. نباید همه تقصیرها را هم به گردن شهرداری انداخت. آن‌طور که به ما گزارش داده‌اند، گفته‌اند آقای ابتهاج در آخرین اظهاراتش هم گفته و پافشاری کرده که «من کمونیست هستم و سر ایده‌هایم هم هستم.» گفتند کسی که کمونیست است چطور می‌خواهید آثارش را ثبت کنید؟ ما حتی مجوز سردیس او را هم را نتوانستیم بگیریم تا در میراث روستایی‌مان بگذاریم. این حرف نهایی‌شان بود که حتی اگر شهرداری هم خانه را می‌خرید این گیر وجود داشت.

او در ادامه تاکید کرد: اگر خانواده ابتهاج مالک آن خانه بودند و می‌گفتند که خانه‌شان را ثبت کنیم، آن‌وقت ما با فراغ بال می‌توانستیم پیگیری کنیم.

امیرانتخابی همچنین گفت که از وقتی به این سمت رسیده است، یعنی آبان‌ماه سال گذشته مجوز ساخت به مالک داده شده بود. او در این‌باره افزود: اما چون برخی از اعضای شورا درباره این خانه دغدغه داشتند، مالک نمی‌توانست آن را خراب کند و بسازد. اما من شنیده‌ام که این تایید را به آن‌ها داده‌ و گفته‌اند که بسازید و توپ را به سمت میراث می‌اندازند در حالی که میراث تا وراث و مالک رضایت ندهند ممکن نیست که خانه‌ای را ثبت کند.

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST