کد مطلب: ۱۸۰۱۶
تاریخ انتشار: شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۸

انتشار چند کتاب کودک و نوجوان

ایسنا: کتاب‌های «فلسفه کودکی»، «وقتی تاریخ آلزایمر می‌گیرد»، «سلام، من صفر هستم»، «سلام، من ربات هستم»، «سلام، من زمان هستم»، «سلام، من زمین هستم»، «ماجرای عجیب ماموت گمشده» و «داستان قلقک» به تازگی منتشر شده‌اند.

کتاب «فلسفه کودکی: نظریه ادبیات کودک و مفوم کودکی» نوشته گرت بی. متیوز با ترجمه سعید حسام‌پور و مریم حسام‌پور در ۱۴۴ صفحه با شمارگان ۲۵۰۰ نسخه و قیمت ۱۰هزار تومان در انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شده است.

در بخشی از مقدمه کتاب می‌خوانیم: مجموعه «نظریه ادبیات کودک و مفهوم کودکی» با این انگیزه ترجمه و انتشار یافته است که زمینه‌های گفت‌وگو میان پژوهشگران، منتقدان و صاحب‌نظران ادبیات کودک در ایران و جهان را بیش از پیش فراهم آورد. از دیگر سو، اینک که چندین سال از تأسیس دوره کارشناسی ارشد ادبیات کودک در دانشگاه شیراز و چند دانشگاه دیگر کشور می‌گذرد، نیاز به منبع‌های معتبر و به‌روز در این زمینه هر دم آشکارتر احساس می‌شود. گرایش روزافزون دانشجویان دکتری در رشته‌های گوناگون علوم انسانی و تربیتی به تدوین رساله‌های خویش در قلمرو ادبیات کودک نیز بر این نیاز، پیوسته می‌افزاید. بیش‌تر کتاب‌های این مجموعه یا از منبع‌هایی‌اند که به طور ویژه برای درس‌های دوره کارشناسی ارشد ادبیات کودک در نظر گرفته شده و یا از چنان اعتبار و ژرفایی برخوردارند که به کار مطالعه همه دانشجویان علاقه‌مند به بحث‌های نظری و نیز منتقدان و نظرورزان کودک می‌آیند.

همچنین رمان «وقتی تاریخ آلزایمر می‌گیرد» نوشته محمدرضا یوسفی در ۸۰ صفحه با شمارگان ۲۰۰۰ نسخه و قیمت ۷۸۰۰ تومان در انتشارات یادشده منتشر شده است. این کتاب برای گروه سنی «د» (۱۲سال به بالا) مناسب است.

در معرفی این رمان آمده است: این رمان برخلاف رمان‌های تک‌راوی، چند راوی دارد که هرکدام از آن‌ها یکی از فصل‌ها را روایت می‌کند و خواننده روند داستان را از نگاه او می‌بیند و می‌خواند. نام بیشتر فصل‌ها از نام راوی آن گرفته شده است.

دیگر کتاب‌های چاپ‌شده در انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، «سلام، من زمین هستم؛ داستان واقعی یک سیاره منحصر به‌فرد»، «سلام، من زمان هستم؛ داستان واقعی یک همسفر»، «سلام، من ربات هستم؛ داستان واقعی یک دوست الکترونیکی» و «سلام، من صفر هستم؛ داستان واقعی «هیچ»ی که میلیون‌ها میلیون ارزش دارد» با نویسندگی و تصویرگری لوکا نوولی با ترجمه حسین ابوالقاسمی است که هر کدام در ۸۰ صفحه با شمارگان ۲۰۰۰ نسخه و قیمت ۷۵۰۰ تومان در دسترس مخاطبان قرار گرفته‌اند. این کتاب‌ها برای گروه سنی «ج» (۱۰سال به بالا) مناسب هستند.

در نوشته پشت جلد «سلام، من زمین هستم» عنوان شده است: اگر تاریخ کره زمین را در یک ۲۴ ساعت فشرده کنیم، خواهیم دید که بشر فقط در چند ثانیه آخر حاضر بوده است. اگر تاریخ کره زمین را مثل طول یک خط‌کش در نظر بگیریم، می‌بینیم که پیدایش نخستین انسان‌های امروزی در آخرین هزارم میلی‌متر آن اتفاق افتاده است.

در پشت جلد «سلام، من زمان هستم» هم نوشته شده است: جهان تقریبا ۱۵ میلیارد سال قبل، با یک انفجار بزرگ رسما متولد شد. آن انفجار بزرگ، اتم‌ها، کهکشان‌ها، ستارگان، سیارات و هر آنچه را که وجود دارد و نیز زمان را پدید آورد.

در آغاز کتاب «سلام، من صفر هستم» آمده است: داستان واقعی و عجیب آقای هیچ و این‌که چطور به عددی سحرآمیز تبدیل شد که توانایی باز کردن درهای بی‌نهایت، ایجاد جهان و ده ‌برابر کردن اعداد همراهش را دارد، داستانی که از هندوستان شروع می‌شود؛ تا شرق و غرب عالم گسترش می‌یابد و در رایانه‌ها و تلفن‌های همراه امروزی ادامه دارد. صفر، در کنار برادرش «یک» می‌تواند نمایانگر همه اعداد و کلمات عالم باشد.

اگر دقیق نگاه کنیم، این داستانی است با چاشنی امید برای کسانی که احساس می‌کنند مثل «صفر» هستند؛ حال آن‌که، اعداد بسیاری در درون و بیرون خود دارند.

در ابتدای کتاب «سلام، من ربات هستم» می‌خوانیم: این داستان توسط رباتی به شماره شناسایی آسیموف ۰۷۱۰۱۹۴۷ در سال ۲۰۴۷ گفته شده است.

زمانی آدم‌آهنی‌ها برای سرگرمی بودند و فقط ظاهرشان کمی شبیه انسان بود، اما امروزه تا حد زیادی به همراهانی تبدیل شده‌اند که به حرف‌هایتان گوش می‌دهند و از اشتباهاتشان درس می‌گیرند - حتی از شما.

«ماجرای عجیب ماموت گمشده» نوشته الی هتی با تصویرگری کارل جیمز ماونتفورد با ترجمه مریم فیاضی دیگر کتاب منتشرشده در نشر یادشده است که در ۲۸ صفحه با شمارگان ۲۰۰۰ نسخه و قیمت ۱۸هزار تومان بررای گروه سنی «ج» (۱۰ سال به بالا) راهی بازار شده است.

در نوشته پشت جلد کتاب آمده است: نگاه کنید، یک ماموت گم‌ شده است و اسکار باید قبل از ساعت یک نیمه‌شب او را برگرداند به خانه‌اش!

این داستان عجیب و غریب با واقعیت‌های علمی آمیخته شده است و تصویرهایی دارد که بلند می‌شوند.

همچنین «داستان قِلقِلَک» نوشته سپیده خلیلی با تصویرگری آمنه اربابون در ۴۰ صفحه مصور با شمارگان ۲۵۰۰ نسخه و قیمت ۹۰۰۰ تومان برای گروه سنی «الف» (پنج‌ سال به بالا) در انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان عرضه شده است.

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST