کد مطلب: ۱۸۱۸۲
تاریخ انتشار: شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۸

احساسات و خواسته‌های عبید در غزلیاتش

غزل‌های عبید زاکانی از ارزشمندترین آثار او هستند و گذشته از التذاذ هنری می‌توان از خلال آن‌ها کلیدهای مطمئنی برای ورود به دنیای ذهن و روان عبید به دست آورد. با توجه به این موضوع، چهار درس‌گفتار با عنوان «تحلیل شخصیت عبید زاکانی، بر اساس غزلیات او» تنظیم شده است که دو جلسه‌ی این درس‌گفتارها در سال ۱۳۹۷ برگزار شد و به تفصیل درباره‌ی سبک غزل‌سرایی عبید و ساختار غزلیات او و نیز در باب باورهای عبید راجع به خدا، دین، زندگی پس از مرگ، تقدیر، بخت و نظایر آن سخن گفته شد.

هجدهمین و نوزدهمین نشست از مجموعه درس‌گفتارهایی درباره‌ی عبید زاکانی در روز چهارشنبه ۲۲ و ۲۹ خرداد ساعت ۱۶:۳۰ به تحلیل و بررسی احساسات  و خواسته‌های عبید در غزلیاتش اختصاص دارد که با سخنرانی دکتر ایرج شهبازی، عضو هیات علمی دانشگاه تهران، در مرکز فرهنگی شهر کتاب واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر (بخارست)، نبش کوچه سوم برگزار می‌شود و موضوعات و مفاهیمی چون عشق، زیبایی‌دوستی، شادی، احساس ملال، تفکر قلندری، رندی، ریاکاری و تزویر، نارضایتی از اوضاع زمانه و نظایر آن‌ها بر اساس غزلیات عبید تحلیل و بررسی می‌شود.

امید است که با بررسی باورها، احساسات و خواسته‌های عبید در غزلیاتش بتوان گامی کوتاه در راه شناخت بهتر این شاعر و نویسنده‌ی برجسته برداشت و اندکی از دین فراوان خود را به او ادا کنیم.

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST