کد مطلب: ۱۸۲۴۶
تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۸

عبید زاکانی و فضیلت نقادی

در تاریخ هزارساله‌ی شعرِ فارسی، بسیار بوده‌اند شاعرانِ مدّاحی که دفترِ سخن را به غبارِ مدح آلوده‌اند و به سودای صله و پاداش، درّ لفظ دری را نثار فرومایگان کرده‌اند. امّا در میانِ شاعرانِ ما چهره‌های درخشانی هم به چشم می‌خورند که قدرِ هنرِ خود را می‌شناخته‌اند و نقد را بر مدح ترجیح می‌داده‌اند و به جای سخنورِ مدّاح، هنرمندِ نقّاد بوده‌اند. کسانی که نقّادی را فضیلت می‌دانسته‌اند و خلاقیتِ هنریِ خود را به مثابه ابزارِ تیز و کارای نقد به کار برده‌اند. شاعرانی همچون ناصرخسرو، سنایی، سیف فرغانی، حافظ و... که محک و ترازوی شرایط روزگارِ خود بوده‌اند و شعر را ابزارِ نقد و سنجشِ زمانه‌ی خود کرده‌اند.
امّا بدونِ شک عبید زاکانی در صدر این گروه شاعران قرار دارد. او سیمای درخشانِ هنرِ نقّاد در میراثِ شعر فارسی است، که توانسته است تلخیِ نقد را به شیرینیِ طنز بیامیزد و آثاری خلق کند که معرّفِ ذهنِ بیدار و خلاقیّتِ بسیارِ اوست.
نقّادیِ او زمینه‌های نقدِ دینی، نقدِ سیاسی، نقدِ اجتماعی و از همه مهم‌تر نقدِ اخلاقی را در بر می‌گیرد، که نشان‌دهنده‌ی وجهِ بسیار مهمی از جایگاه عبید و ارزش آثارِ اوست.

بیستمین نشست از مجموعه درس‌گفتارهایی درباره‌ی عبید زاکانی در روز چهارشنبه ۵ تیر ساعت ۱۶:۳۰ با حضور دکتر محمدجواد اعتمادی به «عبید زاکانی و فضیلت نقادی» اختصاص دارد که در مرکز فرهنگی شهر کتاب واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر (بخارست)، نبش کوچه سوم برگزار می‌شود. در این نشست به ارزش و فضیلتِ نقّادیِ عبیدزاکانی پرداخته می‌شود و نمونه‌هایی از آثارِ نقّادانه‌ی او بررسی می‌شود.

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST