کد مطلب: ۱۸۴۷۱
تاریخ انتشار: شنبه ۵ مرداد ۱۳۹۸

نکوداشت بانوی روزنامه‌نگار پس از یک قرن

ایسنا: مشاور شهردار سمنان در امور بانوان از برگزاری مراسم بزرگداشت مریم عمید سمنانی که از او به عنوان نخستین بانوی روزنامه‌نگار ایران یاد کرد خبر داد و گفت: همزمان با یکصدمین سال درگذشت این بانو، مراسم نکوداشت او در سمنان که محل تولد و مدفنش است برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا، سمیه قاسمی در سخنانی اظهار کرد: نخستین بانوی روزنامه‌نگار ایران یک بانوی سمنانی به نام مریم عمید سمنانی است که دومین نشریه مربوط به زنان را زیر چاپ برده و اقدامات ارزشمندی در راستای ارتقای سطح علمی و اجتماعی بانوان در بیش از یک قرن قبل انجام داده است.

او افزود: این بانو علی‌رغم شاخص و متمایز بودن و آشنایی با علوم روز نظیر عکاسی، زبان فرانسه و روزنامه‌نگاری و افکارش در زمینه تعالی جایگاه زن، به فراموشی سپرده شده و در یکصدمین سال درگذشتش هیچ مراسم و بزرگداشتی برای او برگزار نشده است. حتی محل دفن این بانوی روزنامه‌نگار نیز مشخص نیست.

مشاور شهردار سمنان در امور بانوان اظهار کرد: با نظر مساعد شهردار و اخذ مجوز از کارگروه فرهنگی شورای شهر سمنان مقرر شد همزمان با یکصدمین سال درگذشت این بانو نکوداشت او در سمنان که محل تولد و مدفن این روزنامه‌نگار است برگزار شود.

قاسمی گفت: از آن‌جا که اطلاعات اندکی از این بانو باقی مانده، مقرر شد دبیرخانه برگزاری این نکوداشت در سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی تشکیل و اطلاعات کامل و جامعی از این بانو جمع‌آوری شود تا پس از گذشت یک قرن نکوداشت شایسته‌ای برای او برگزار شود.

او از شهروندان سمنان درخواست کرد تا در صورتی که از این بانو و محل دفن او اطلاعاتی در دست دارند آن را با امور بانوان شهرداری سمنان در میان بگذارند.

مشاور شهردار سمنان در امور بانوان یادآور شد: بزرگداشت یک‌صدمین سال درگذشت مریم عمید سمنانی به همت امور بانوان شهرداری سمنان و با مشارکت سازمان فرهنگی ورزشی اجتماعی، سازمان سیما و منظر و فضای سبز شهری و انجمن حافظان میراث فرهنگی سمنان آبان‌ماه امسال برگزار می‌شود. امیدواریم سایر دستگاه‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد نیز در برگزاری هر چه باشکوه‌تر این مراسم یاری‌رسان شهرداری سمنان باشند.

قاسمی همچنین چاپ روزنامه شکوفه، راه‌اندازی دو مدرسه ویژه بانوان در تهران، راه‌اندازی انجمن زنان، مبارزه با خرافه‌پرستی و ارتقای سطح فکری و عملی بانوان و ترویج و ارج نهادن به صنایع دستی را از جمله اقدامات مریم عمید سمنانی در بیش از یک‌صد سال قبل عنوان کرد.

 

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST