کد مطلب: ۱۸۶۱۰
تاریخ انتشار: یکشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۸

«وحشی» در یزد جان دوباره می‌گیرد

ایسنا: هر چند در سال‌های متمادی شاهد بی‌توجهی نسبت به وحشی بافقی شاعر فرهیخته و بزرگ ایران زمین بودیم اما این روزها مسئولان یزد و بافق برای ادای دین خود در مورد وی، دست به‌کار شده‌اند.

به گزارش ایسنا، مولانا «کمال الدین محمد» و به قولی «شمس الدین محمد» متخلص به «وحشی» در بافق که یکی از شهرستان‌های کنونی یزد است، دیده به جهان گشود و اگر چه نام و نشانی از پدرش نیست اما آن طور که گفته شده پدرش مردی گمنام و کشاورز بود که فرزندش، وحشی را در محضر سخنور توانای بافق «شرف الدین علی بافقی» به شاگردی سپرد.

این شاعر برجسته و بزرگ ایرانی که آرونده سبک هندی به ایران محسوب می‌شود، هر چند که حافظ و سعدی شیرازی نیست اما از آنها کم ندارد و برای خودش حافظی از جنس یزد است ولی به رغم زحماتش در ادبیات پارسی، نام و نشان و مقبره‌ای حافظانه ندارد.

این شاعر بزرگ‌نام یزدی که در ۵۲ سالگی و در سال ۹۹۱ قمری دیده از جهان فرو بست، در همان محله پیر و برج روبروی شاهزاده فاضل در محلی که اکنون به کوچه آروک (اَهرُک) معروف است و زندگی می‌کرده، مدفون شده است.

نقل شده که وحشی بافقی در زیر سنگی مرمرین که یکی از سروده‌های سوزناکش بر آن کنده شده، دفن شده است اما در زمان آخرین پادشاهان صفویه به همت «محمد علی بیگ» ناظر بیوتات یزد، نخستین آرامگاه وحشی بنا نهاده شد و پس از آن «شمس‌الدین محمد بافقی» گنبدی بر فراز آن ساخته و تا سال ۱۰۸۲ قمری که مستوفی بافقی آن ساختمان را دیده، برقرار بوده است.

در سال ۱۳۱۲ شمسی که خوانین بختیاری مورد قهر و غضب رضاشاه واقع شدند، حکومت آن زمان یزد به دست مدبر نوری بود که برای خوش ‌ خدمتی به دولت، مقبره وحشی را ویران و سنگ قبر او را به جهودان یزد فروخت.

آنچه اکنون اهمیت دارد این است که اگرچه همیشه به وجشی بافقی بی‌اعتنایی شده اما او با آثار فاخر خود در دنیا شهرت دارد، البته اگرچه یزد به وجود گران‌بهای چنین شخصیت فاخری خو گرفته اما انگار او را به فراموشی سپرده‌اند و کمتر نشانی از وی در شهرمان دیده می‌شود.

به سراغ مسئولان رفتیم تا ببینیم آیا وحشی را همچنان گذشته به حال خود گذاشته‌اند یا نه؟!

«ونوس عامری» رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر یزد در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا - منطقه یزد، به اقدامات شهرداری در رابطه با وحشی بافقی اشاره  می‌کند و می‌گوید: پارک وحشی بافقی در مجاورت آرامگاه جوی هرهر قرار دارد که این محل که از قبل دارای سردیسی از این شاعر فرهیخته و فاخر یزد بود را به عنوان محل اصلی اجرای طرحی جامع و شکیل از سوی معاونت شهرسازی در نظر گرفتیم.

وی اضافه می‌کند: کف‌سازی پارک و بخشی از آرامستان جوی هرهر و همچنین قرار دادن سردیسی طراحی شده از سوی یکی از طراحان ماهر یزد نیز به عنوان بخشی از این طرح اجرا می‌شود.

عامری با اشاره به تبدیل این بوستان به محور ادبی وحشی بافقی، بیان می‌کند: این بوستان به محور و محلی برای ترویج گردشگری ادبی و برگزاری برنامه‌های ادبی و فرهنگی بویژه در زمینه وحشی بافقی تبدیل خواهد شد.

«حسین ارجمندی» مدیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان بافق در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به پیگیری تأسیس بنیاد وحشی بافقی، اظهار می‌کند: اساس نامه این بنیاد تأیید و تصویب شده است و به زودی شاهد ایجاد آن با محور علمی، پژوهشی و ادبی خواهیم بود.

وی اضافه می‌کند: البته فعالیت‌های تحقیقاتی به منظور حمایت از آثار وحشی بافقی، برگزاری نمایشگاه و سایر فعالیت‌های هنری از سوی این بنیاد نیز انجام خواهد شد.

«لیلی رنجبر» مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان بافق هم با اشاره به پایان مرمت خانه وحشی بافقی تا پایان مرداد ماه امسال، به خبرنگار ایسنا می‌گوید: خانه وحشی بافقی با قدمتی متعلق به دوران قاجار در حال ترمیم و مرمت است که البته این خانه منسوب به وحشی بافقی و در نزدیکی محل زندگی این شاعر بافقی قرار دارد.

وی از تبدیل این خانه به موزه وحشی بافقی خبر می‌دهد و اظهار می‌کند: این موزه تنها مختص بازدید نخواهد بود بلکه بسیاری از رویدادهای هنری و ادبی مربوط به این شاعر نیز در محل این موزه روی خواهد داد و به یکی از موزه‌های پویا و فعال تبدیل خواهد شد.

این مسئول با اشاره به مرمت آب انبار متصل به خانه وحشی بافقی، تصریح کرد: طی انعقاد تفاهم ‌ نامه‌ای با فرمانداری، این آب انبار پس از مرمت به محل استقرار دفتر وحشی بافقی تبدیل خواهد شد و بخشی از رویدادهای ادبی و فرهنگی و هنری به این بخش تعلق خواهد گرفت.

 

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST